Det är den norska analys- och kommunikationsbyrån Perduco som gjort en webbundersökning där 2 500 personer mellan 15 och 30 år har deltagit. Resultatet visar bland annat att det finns ett samband mellan köp av svart arbetskraft och att själv arbeta svart.
- Tycker man att det är okej att jobba svart är det troligen okej att handla svart. Det handlar om den allmänna moralen hos folk, vad man tycker är okej och inte. Det styr sedan vårt beteende och våra handlingar, säger Pia Bergman, samordnare för Skatteverkets svartjobbsgranskning.
Undersökningen visar att 46 procent av norrmännen som köpt svarta tjänster också har arbetat svart. Detta medan "bara" 22 procent av de som aldrig köpt svart arbetskraft hade jobbat svart. Pia Bergman upplever att svenskar och norrmän har ett likartat beteende och att resultatet därför är jämförbart med situationen i Sverige.
Undersökningen visar också att även om du själv aldrig köpt svart arbetskraft är det 39 procents chans att du ändå känner någon annan som gjort det. Om du däremot har köpt svart är det hela 73 procent mer troligt att du känner någon som gjort samma sak. Av undersökningen har man därför dragit slutsatsen att svartjobb smittar.
- Moralen smittar och mycket av den kan påverkas av din uppväxt. Samtidigt påverkas vi väldigt mycket av attityder runtomkring oss, säger Pia Bergman.
För unga som jobbar i branscher där det inte är ovanligt med svartjobb är det också mer än dubbelt så sannolikt att folk kan tänka sig att själva jobba svart. Skatteverket försöker redan i grundskolan informera om skatternas fördelar.
- Det är viktigt att redan då jobba med folks attityder och förklara vad skatter faktiskt går till. Unga ser inte de positiva bitarna med att jobba vitt, de tänker oftare kortsiktigt och tar större risker än äldre, säger Pia Bergman.
Att det är just unga som är mer benägna att jobba svart tror Pia Bergman har sin förklaring.
- Alla påverkas vi av miljön och attityder runtomkring oss. Ju mer säker du är på dig själv desto lättare är det att stå för sina värderingar, och för en del kommer det tidigt. Men unga är mer lättpåverkade, både på gott och ont. Unga kan till exempel ha lättare att förändra sina attityder och sin moral, säger hon.