Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Nöjda medarbetare ger nöjda kunder

Systembolaget hamnar i topp när kunderna delar ut årets betyg till detaljhandeln. Hemligheten bakom populariteten är kunskap, menar Unionens klubbordförande Robert Adrell.
- Vi känner oss trygga i mötet med kunderna tack vare alla internutbildningar.
Eva Karlsson Publicerad

Systembolaget har tillsammans med Apoteket AB de nöjdaste kunderna, enligt en undersökning av Svenskt Kvalitetsindex. De får en nöjdhet på 75 enheter. Dagligvaruhandeln ligger på 70 och byggvaruhus och klädkedjor längst ner på 68.

Systembolaget har sedan 2003 fått allt högre betyg i undersökningen.

- Från det fackliga perspektivet är vi tacksamma för att vi har en företagsledning som har tagit sitt uppdrag på allvar. Det är inte lätt att vara ett monopol men de har verkligen satsat på kunden och kundmöten under flera år, säger Robert Adrell, klubbordförande i Göteborgsområdet som omfattar 24 butiker.  

Han menar att det finns ett samband mellan nöjda medarbetare och nöjda kunder. Företaget har genom åren varit bra på att ta tillvara sina medarbetare.

- Visst finns en hel del att gnälla på också, allt är inte gröna skogar, men när man jämför medarbetarnas nöjdhet här med hur det ser ut på andra företag så ligger vi på topplaceringar. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.