Saab säljer färre bilar än man önskat. Vi årsskiftet avslutas kontrakten för 220 visstidsanställda i produktionen. Trots det ser Unionens ordförande Cecilia Fahlberg positivt på framtiden för bilfabriken.
- Sett utifrån kan man tycka att det bara är att trycka på en knapp och börja sälja fler bilar. Men som fristående från GM måste man ju gå en helt annan väg nu och bygga upp allt igen, som distributionskanaler och marknadsföring, säger Cecilia Fahlberg.
- Jag kan tycka att av de beskrivningar som ibland har gjorts av bland annat media så ska det gå så snabbt allting. Nu ska man producera och sälja med rekordfart. Men med tanke på att man går en helt ny väg nu så kan man inte förvänta sig ett resultat så snabbt. Det gäller att ha uthållighet.
Vad tror du om Saabs framtid?
- Utan att vara någon expert på bilindustrin så är jag ändå övertygad om att det finns en väldig potential i varumärket och den kultur med att utveckla bilar som finns i Trollhättan.
Du tror inte att det kan gå fel därför att det går för långsamt med att släppa nya modeller?
- Att döma av det möte jag haft med Saabs vd Jan Åke Jonsson och medlemmarna i dag så tror jag inte det. Hela turbulensen förut, med det avbräck som det inneburit, gör naturligtvis att man har en ny mödosam väg med att tillverka och leverera nya bilar.
- Men det finns en kraft i affärsplanen, det finns finansiering och det finns utveckling. Och man har god framtidstro, samtidigt som det finns en otålighet bland medlemmarna, som vill att försäljningen ska ta fart nu. Och otålighet kan vara bra, säger Cecilia Fahlberg.