När a-kassereglerna förändrades i början av 2007 räckte det inte längre att göra schablonmässiga uträkningar på arbetstiden. Arbetsgivaren måste nu redovisa månad för månad hur mycket den anställda jobbat. Om personen av någon anledning varit borta från jobbet måste ett annat intyg skickas in, som redovisar vad man gjort under glappet. En hel del pappersarbete både för arbetsgivare och anställda.
- Blanketterna upplevs som svåra att fylla i och det beror på att regelverket är svårt och kräver så detaljerade uppgifter, säger Inger Lindström, kassaföreståndare på Unionens a-kassa.
Enligt Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO, är mellan 80 och 90 procent av alla dokument som kommer in till a-kassorna ofullständiga. Längst handläggningstid har Alfa-kassan, men följs tätt av de andra kassorna.
- Det är svårt att säga hur lång väntetiden är beroende på att det tar olika lång tid att få ihop ett fullständigt underlag, men skulle man förenkla försäkringsreglerna skulle tiden troligtvis bli betydligt kortare, säger Inger Lindström.
Men medan a-kassorna och SO anser att det är de krångliga reglerna som gör att arbetslösa får vänta på sina pengar, anser arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin att de långa väntetiderna stärker skälen för att införa en statliga, allmän arbetslöshetsförsäkring.
- De som sa nej till en obligatorisk a-kassa förut är svaret skyldiga idag. De som betalar en försäkring har rätt att få ut sina pengar i tid, sade han under en utfrågning i riksdagen.