Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Bristande ledarskap på callcenter

Unga och oerfarna chefer. Det är en orsak till den bristfälliga arbetsmiljön på många callcenter i landet, enligt en rapport från Unionen.
xxx Publicerad 3 november 2009, kl 12:01

Unionens granskning av callcenterbranschen visar att det ofta är en pressad arbetsmiljö där det råder brist på såväl coachning som kompetensutveckling. Nio av tio prestationsmäts och var fjärde medarbetare stressas av mätningarna.
För många ungdomar är jobb i callcenterbranschen den första riktiga anställningen - över hälften av de 30 000 anställda i branschen är under 25 år.

Kartläggningen visar också att arbetet blir allt mer komplicerat. Men trots ökade kompetenskrav prioriterar många företag bort utbildning, det gäller att svara i telefon i första hand.
Det krävande och komplexa arbetet ställer stora krav på ledarskapet och här finns stora brister, enligt Unionen. Undersökningen konstaterar att många chefer är unga och utan tidigare chefserfarenhet. Det saknas ofta fackligt inflytande vid ledarskapstillsättningen, trots att cheferna har ansvar och stort inflytande över de anställdas arbetssituation och arbetsmiljö.

Unionen kräver nu att callcenterföretagen börjar satsa på gedigna ledarskapsutbildningar med fokus på arbetsrätt och hur kollektivavtal fungerar på arbetsplatsen. Tillsättningen av chefer ska göras i samråd med de fackliga företrädarna.

Unionen är också kritisk till den systematiska övervakningen av medarbetarna och kräver att prestationsmål, mätning och bonussystemens utformning i framtiden ska ske i samråd med facket och de anställda. Prestationsmätningar ska inte få användas som ett system att kontrollera och sortera ut anställda, vilket är fallet idag.

Andra frågor som förbundet tänker driva är att kompetensutveckling måste ske kontinuerligt, alla anställda måste få egna headset och personliga arbetsstationer.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.