Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Callcenteranställda blåsta på lönen

Sommarjobbet förvandlades till en mardröm. Tina Hägglund fick endast 400 kronor i månadslön, flera tusen mindre än hon räknat med. Tina, och flera andra anställda på callcentret, känner sig grundlurade.
Unionen kallar det slavkontrakt men företagsledningen menar att de anställda inte skött sitt jobb.
Ola Rennstam Publicerad

Många unga nappade när telemarketingföretaget Telefonsupporten i Uppsala AB sökte personal på Arbetsförmedlingens platsbank. Uppdraget gick ut på att sälja miljövänliga elabonnemang åt det nystartade bolaget Min El.

Trots namnet har Telefonsupporten i Uppsala sin verksamhet i centrala Linköping. Under sommarmånaderna har man haft ett tjugotal personer sysselsatta med att sälja tjänster åt olika företag.

Enligt anställningsavtalet var de anställda lovade 50 kronor i timmen och lika mycket för varje sålt abonnemang. Men i det finstilta på kontraktet stod att företaget inte betalar ut en krona om de inte säljer ett visst antal abonnemang. Enligt de anställda som tidningen Östgöta Correspondenten talat med har man lyckats sälja så mycket man måste.

Efter några veckors kvällsarbete fick de anställda plötsligt veta att företaget skulle flytta. Personalen informerades på fredagen och flytten gick veckan därpå, ett kvarter bort. Samtidigt fick flera beskedet att de inte fick jobba vidare.
- De sa att de skulle höra av sig när de bytt lokaler, säger Tina Hägglund till Östgöta Correspondenten, som är en av de drabbade.

Veckorna gick och personerna bakom bolaget var svåra att få tag på. Samtidigt väntade de anställda på att få ut lön för den tid de arbetat under sommaren.
- Jag skulle ha tjänat 2 700 på en månad men fick bara 400 kronor insatt på mitt konto, då hade jag ändå fått vänta i två veckor på lönen, säger Tina Hägglund.

De anställda känner sig grundlurade och beskriver cheferna som otrevliga och nedlåtande.
- De vill inte betala trots att jag både har ett skriftligt och muntligt avtal med dem. När jag krävde mina pengar sa de att jag lika gärna kan stämma dem, för jag får ändå inga pengar, säger en 19-årig kvinna som vill vara anonym.

Telefonsupporten i Uppsala AB ägs av Ala Hashim Hassan. Han driver även telemarketingbolagen Inside Sweden AB och Selektiv i Sverige AB tillsammans med Robert Daging, som är personalansvarig i Telefonsupporten. Daging bekräftar att en del av personalen inte fått ut sin lön.
- Det finns de som fått lön och de som inte fått, så är det. Jobbar du på McDonalds kan du inte fika med kompisarna halva arbetstiden. Vi ställer ett enkelt krav: sälj så här många avtal. Vi pratar effektiv arbetstid, säger han till Corren.

Bolagets representanter får dock mothugg från fackligt håll. Unionens regionchef i Östergötland, Per-Erik Djärf, beskriver Telefonsupportens anställningsavtal som ett slavkontrakt.
- Det finns allt för många små oseriösa callcenterföretag, som poppar upp en tid och försvinner. De har den här typen av skrivningar i kontrakten. Hos de seriösa bolagen, med kollektivavtal, då har vi inte de här problemen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.