- SAS befinner sig i ett bekymmersamt läge. Vi har varit djupt involverade i diskussioner med företaget för att hitta bra långsiktiga lösningar. Men vi tycker inte att SAS har svarat upp mot det, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.
I går uttryckte Pelle Gustafsson, kabinfackets Unionenordförande på SAS, besvikelse över vad han uppfattar som bristande förståelse från förbundet för den situation de anställda på SAS befinner sig i. Han menar att klubben kan tänka sig att göra ändringar i avtalet för att rädda jobb, men att förbundet centralt motsätter sig det.
- Det ligger i det här avtalets konstruktion att Unionen centralt är avtalspart. Och vår inställning är klar. SAS kräver rena lönesänkningar. I andra företag har det varit tal om kortare arbetstid och lägre lön. I de allra flesta andra avtal har klubbarna stort utrymme att komma överens med arbetsgivaren lokalt om andra lösningar. Här regleras i stort sett allt centralt, säger Niklas Hjert.
Hjert medger att det är olyckligt med de avtalslösningar som finns i flygbranschen. I stället för att som i de flesta övriga sektorer slå samman grundläggande villkor och skapa branschavtal har flyget företagsavtal. Villkoren kan skilja sig åt mellan de olika bolagen och de konkurrerar på olika villkor, något som Pelle Gustafsson är starkt kritisk mot.
- Det är inte bra som det ser ut i flygbranschen. Vi borde ha likartade villkor för alla bolag med större utrymme för klubbarna lokalt och låta bolagen konkurrera med hur bra de bedriver sin verksamhet i stället. Men vi tecknar heller inte några nya företagsavtal, säger Niklas Hjert.
- Vi är öppna för en seriös diskussion med företaget om en långsiktig lösning för SAS. Men vi har inte riktigt fått det gensvaret från arbetsgivaren tidigare. Nu kanske läget är ett annat.