Enligt GT är kinesiska Geely, italienska Fiat och en tysk affärsbank de kvarvarande budgivarna på Saab.
- Det är ju bara rykten. Och vilka som pekas ut som budgivare beror på vilken tidning du läser, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande.
Bakom banken sägs Saabs ägare,General Motors, GM självt stå. Skälet uppges vara att GM vill ha koll på vad den svenska ledningen gör och kunna sätta stopp för att Saab hamnar i fel händer genom att lägga ett eget bud.
Enligt GT uppger tidningens källor att GM-chefen Fritz Henderson siktar på att lägga ner Saab eftersom han är rädd för att en konkurrent annars kommer åt den svenska biltillverkarens teknologi och kunnande.
- Spekulationerna om en kupp från GM-chefens sida saknar helt substans. Det har jag aldrig hört talas om, säger Anette Hellgren.
Som facklig representant i bolagsstyrelsen får hon mer information än många andra, påpekar hon.
- Och av de diskussioner som förs där så tycker jag att läget känns förhoppningsfullt. Vi följer vår plan och det finns inget som oroar i dag.
Skulle ni helst vilja bli ett eget bolag?
- Vi ska ju bli ett eget bolag, som steg ett, enligt GM. Men sen tror vi inte vi kan klara oss själva utan behöver samarbeta eller vara ägda. Det är för tufft att stå ensamma.
Enligt planen ska Saab vara sålt i juni. Blir det så?
- Jo, det tror jag.
Hur mycket kan facket påverka vilken köpare det blir?
- När det återstår två, tre budgivare tror jag att man kommer att fortsätta bry sig om betydelsen av ett bra samarbete mellan fack och företag. I slutändan är det GM som avgör men man kommer säkert att lyssna på vad vi tycker. Om vi sedan blir tungan på vågen när det gäller en ny ägare är svårt att säga, säger Anette Hellgren.
- Men vi kommer säkert att kunna påverka formerna för samarbetet mellan fack och arbetsgivaren, så att vi kan ha en fungerande relation också framöver.