Nicolas Jacquemot, etnolog, författare och PR-rådgivare, tipsar i sin nya bok Vad optimister vet och du kan lära dig om hur man kan bli mer kreativ på jobbet.
För den enskilde:
1. Försök ha roligt på jobbet! Positiva känslor och glädje främjar kreativitet och gynnar relationerna på jobbet. När man har roligt tillsammans utvecklas man både professionellt och som person.
2. Var lekfull. Många tycks tro att lekfullhet är tramsigt och oprofessionellt. Så är det inte. Ta med dig lego eller byggklossar till ett möte, spela spel, se en film ihop för inspiration. Närma er dilemmat med ett barns eller en äldre persons ögon. Hur skulle de lösa det?
3. Undvik att fastna i negationer. "Det går aldrig", "vi har provat det där tusen gånger" och "det kommer att ta alldeles för lång tid" är några exempel. Var i stället generös med beröm då någon kommer med bra idéer och lika generös med stöd när kollegor upplever motgångar. Det skapar trygghet.
4. Gör "annorlunda". Föreslå till exempel ett promenadmöte i stället för fikarumsprat. Och varför inte börja med svaren för att sedan ställa frågorna. Tänk ett år framåt i tiden "Vi nådde våra mål". Fundera hur du eller ni gjorde för att ta er dit. För att tänka nytt krävs att man utmanar invanda sätt att lösa problem. Dessutom: det finns sällan ett rätt svar utan flera. Öva dig i att finna flera svar på ett klurigt problem.
5. Lita på dig själv. Strunta för en stund i hur andra skulle lösa en uppgift eller vad som anses korrekt. Följ din magkänsla, våga tro att just du sitter inne med svaret.
För organisationen:
1. Satsa medvetet på kreativitet. Uppmuntra nytänkande, annorlunda idéer och innovativa lösningar. Gör kreativitet till en integrerad del av arbetet. Varför inte en schemalagd "kreativitetstimme" eller "kreativitetslunch" varje vecka?
2. Skapa naturliga platser för interaktion. Det kan vara allt från trevliga mötesrum till kontorslandskapets utformning. Kreativitet främjas av en avslappnad miljö och möten mellan människor.
3. Anställ personer med olika bakgrund. Det kan gälla såväl arbetserfarenhet, utbildning, kön och ålder. Att ta sig an utmaningar med olika synsätt är fruktbart.
4. Tillåt misstag. Det är omöjligt att skapa en kreativ miljö om de anställda inte får ge sig ut på okänd mark.
5. Undvik att kräva omedelbar avkastning. Att arbeta fram nya idéer, produkter eller tjänster är inget som gynnas av krav på snabba resultat. Se däremot till att belöna kreativiteten, både i lönekuvertet och genom uppmärksamhet internt. Bra initiativ och duktiga personer ska inte tystas ner.