- Att vara reseledare är verkligen en skola i att hantera problem. Rätt som det är kan någon börja skälla på en för att flyget är försenat. Då ska man lösa det. Man får inte ta det personligt. Man ska försöka tänka att det är ett slags förtroende.
Linda Alexandersson är väldigt intresserad av svenska språket och religion och när hon återvände till Sverige började hon plugga till lärare i Uppsala. Efter några års studier upptäckte hon att hon inte alls ville bli lärare. Hon ville hålla på med resor.
Vad gjorde du då?
- Jag gick en KY-utbildning på två år i Uppsala, Travel Academy, som är praktiskt inriktad på resesäljare. Vi lärde oss IATA (biljettering) och Amadeus (bokningssystem), läste juridik, marknadsföring, branschengelska och fick mycket praktik då vi hade möjlighet att skapa kontakter.
Är det lätt att få jobb?
- När jag kom ut för två och ett halvt år sedan fanns det många olika jobb att välja mellan. Jag tror att det är svårare nu men det finns alltid vikariat. Folk är föräldralediga kors och tvärs. Branschen har stor omsättning, många stannar inte så länge på ett och samma ställe.
Får du resa mycket i tjänsten?
- Vi har tio dagars studieresa per år och då går den resan till ett av de länder vi ansvarar för. Ibland blir vi också bjudna på studieresor. Senast var jag till Kroatien och tittade på hotell och såg vad området kunde erbjuda. Det är viktigt att veta vad man talar om när man ska förklara praktiska detaljer för kunden. Att ha varit på plats själv ger trovärdighet.
- Det första man brukar få höra när man säger att man är resesäljare är "aha, då reser du mycket! " I tanken reser jag varje dag. Jättemycket och jättelångt. Men man måste sitta här på kontoret för att få ihop pengar. Jag har inte mer semester än andra.
Har du rabatt på resor?
- Vi har inga regelrätta rabatter men det finns ett system för agentresor och eftersom jag är insatt i branschen och vet när man ska åka kan jag få ner priset på en resa till ungefär hälften.
Vilka arbetstider har du?
- Mellan nio och halv sex. Men vi sitter ofta kvar efter att telefonen har stängts av, en halvtimme eller så. Vi har jour efter ett löpande schema, en till två veckor var tredje månad. Våra kunder som är ute och reser ska alltid kunna nå oss om något oförutsett händer.
Har du krav på dig att sälja ett visst antal resor?
- Nej, vi jobbar inte på det sättet. Vi har heller inte provisionsbaserad lön. Alla kunder är allas kunder. Det sker inga avdrag på lönen om man inte når budget.
Är du nöjd med din lön?
- Är någon det, någonsin?, säger Linda Alexandersson och skrattar.
- Det skulle kunna bli bättre. Men resorna är en löneförmån. Man får resa och se platser som man kanske inte skulle ha sett annars.
Hur är en bra resesäljare?
- Jag har en passion för resor, då blir jobbet roligt. Man ska kunna lyssna av en kund och kunna tillgodose behoven. Och helst överträffa kundens önskan, så klart. Man måste vara kreativ, flexibel och tycka om att lösa problem. Det är också bra att kunna tänka snabbt och se konsekvenserna av de beslut man tar.
Lär man sig att ta olika situationer och kulturer?
- Ja, jag har stor nytta av min tid som reseledare. Det är alltid pengarna som styr och det måste man veta. Man måste smickra och vara smidig när man pratar med asiater. Skäller man börjar de fila på naglarna i stället. Mitt tålamod är inte så stort alla gånger men det är bara att bita ihop. I Europa och Sydamerika går det att skälla lite mer och vara lite tuffare.
Berätta om en bra dag på jobbet.
- Då är alla som kommer tillbaka från sina resor glada och positiva och vill boka nya. Det fungerar smidigt med leverantörer och jag får snabb återkoppling på platstillgång. Alla verktyg är i ordning och datorn hänger sig inte. Jag hinner med allt jag tänkt mig. Fast det gör jag ju aldrig, ha ha. Det ligger alltid något kvar.
Och en dålig dag...
... är en dag då ingenting fungerar. En grupp har fastnat i snöstormen och missar sin anslutning till Sydamerika och några andra har kommit till ett dubbelbokat hotell i Nepal. När man måste ringa runt i världen och leta bagage. Det är hektiskt men kan vara roligt också att försöka lösa problemen.
Kan du koppla av jobbet på fritiden?
- Ja, det har jag faktiskt inga problem med, om det inte har hänt någonting särskilt konstigt eller tungt. När jag är på jobbet, då jobbar jag. Men så fort jag går härifrån då kopplar jag av.
Var har resesäljaren för favoritland?
- Kan man ha en favorit? I så fall är det Sydafrika just nu. Jag var där i maj förra året. Människorna, maten kulturen, landskapet... Allt är fantastiskt. Jag tycker också om Frankrike.
Finns det något kvar att se?
- Jag vill se hela Sydamerika. Galapagos, Peru, Chile... Jag har massor kvar att drömma om. Jag drömmer hela tiden.
Fakta
Lönen för en resesäljare med nedanstående arbetsuppgifter låg enligt 2007 års lönekatalog på 20 100 - 23 900 kronor. Lönesättningen är individuell vilket innebär att lönerna också kan ligga över och under intervallet.
Har kontakt med kunder och tar emot och handlägger order och förfrågningar om resor samt säljer individuella resor över hela världen. Informerar om priser, rabatter, tidtabeller och övriga villkor. Utformar förslag till resplaner. Gör bokningar och reservationer.
Mer om Unionens lönestatistik hittar du här