Igår meddelade Ford att man överväger en försäljning av dotterbolaget Volvo Personvagnar. Det kom inte som någon överraskning. Försäljningsrykten har florerat hela hösten. Det som en gång var Fords kassako måste nu väck för att Ford ska få del av den amerikanska statens stödpaket i form av lånegarantier. Amerikanerna är inte intresserade av att pumpa in skattepengar i ett företag i Europas avkrok.
- Ford sitter inför senatsförhör och måste blidka dem för att få del av pengarna. Så är det, säger Stig Axelsson.
Många ekonomer och analytiker anser att staten borde gå in och stötta den svenska bilindustrin. Näringsminister Maud Olofsson hänvisar bland annat till statsstödsreglerna när hon avvisar krav på statligt stöd eller krispaket för fordonsindustrin. Hon anser heller inte att staten vore någon lämplig ägare till Volvo eller Saab.
- Det verkar inte som om regeringen kommer att tänka om i den här frågan, trots att vi har hjälp av vår starke man i Göteborg, Göran Johansson, som skäller på Maud Olofsson i de här frågorna, säger Stig Axelsson.
Han ser möjligheter med en separation från Ford, men är tydlig med att han inte vill se en framtida asiatisk ägare.
- Det vore inte bra för varumärket Volvo, säger Axelsson.
Inte heller vill han att något riskkapitalbolag, utan erfarenhet av att driva tung industri, tar över.
- Då tror jag att våra bröder på andra sidan vägen, Volvo AB, skulle gripa in. De vill vårda varumärket.