Hanna Brandt är Unionens marknadschef och ansvarig för bland annat medlemsvärvningen. Vilket är målet med kampanjen?
- Att värva medlemmar och att informera våra medlemmar om medlemskapets värde och innehåll.
Finns det något mål i siffror med kampanjen?
- Nej. Kampanjer i sig värvar inte utan det som händer efteråt i kontakter mellan medlemmar/förtroendevalda och blivande medlemmar. Vi har till exempel en ny sms-och WAP-funktion (wireless application protocol)) som ska ge snabb information på mobiltelefonen och återkoppling till dem som visat intresse.
Blir Sverige lika grönt nu som under lanseringen av Unionen?
- Inte riktigt, men det är en landsomfattande kampanj så visst kommer det att bli grönt...
Finns inte risken att medlemmarna tycker att pengarna borde användas på annat sätt nu när varslen duggar tätare är någonsin och ekonomin är i kris?
- Nej, nu om någonsin behöver vi vara ute och synas och visa att Unionen är ett värdefullt val. Vi har fått väldigt tydliga signaler från regioner, förtroendevalda och medlemmar att det är läge att vara offensiva nu. Och vi ligger väldigt bra i tiden.
Trygghet har väl inte alltid ansetts som det mest rekryterande - vad är det som ändrat på det?
- Lågkonjunkturen. Dessutom har trygghet alltid kommit högst när medlemmarna rangordnat vad som är fackets viktigaste uppgifter.
Hur ser Unionens beredskap ut för att möta en eventuell stor tillströmning av nya medlemmar?
- Vi har hög beredskap. Våra förtroendevalda är på hugget och har fått information. Vi använder som sagt också ny teknik för att underlätta kontakten med nya medlemmar.
Vad ska Unionen göra för att få fler kollektivavtal?
- Den ordinarie verksamheten pågår för fullt. Men först efter jul kommer den del av kampanjen som rör tryggheten genom fler kollektivavtal.
Fakta
Kampanjens teman:
Trygghet
- genom inkomstförsäkringen (november)
- i framtiden genom kompetens (december)
- i anställningen genom facklig rådgivning och förhandlingshjälp (januari 2009)
- genom kollektivavtal (januari 2009)