Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Callcenteranställd hämnades på grinig kund

Hämnden var ljuv, om än kortvarig, för den indiske callcenterarbetare som råkade ut för en ovanligt ogin kund. Telefonförsäljaren bytte ut kundens bankidentitet med följden att denne stängdes ute från sitt konto.
Johanna Rovira Publicerad

Att jobba på callcenter torde vara ett av de mest otacksamma jobben man kan ha. Sura och oförstående kunder som inte uppskattar erbjudande om billiga strumpor mitt under middagen utan låter sin frustration och ilska gå ut över någon som bara försöker göra sitt jobb. Arbetsgivare som avlyssnar ens samtal och kräver att man alltid ska vara käck oavsett hur mycket ovett man får. Mestadels taskig lön.

Dessutom får en del finna sig i att bli betygsatta av kunderna. En indisk callcenterarbetare som fått ett uselt betyg av en snorkig kund, fick uppenbarligen nog. Han gav, enligt Times online, kunden en ny identitet. Från att ha varit en 23-årig engelsman blev kunden registrerad som en 33-årig, frånskild man från Uganda. Följden blev att 23-åringen stängdes av från sitt bankkonto och att hans kontokort slukades av en bankomat.

Banken har dock kompenserat kunden, strukit de utgifter som uppstått och erbjudit 200 pund som plåster på såren, skriver Times.

Vad som hände med den indiske callcenteranställde förtäljer inte historien.

Fakta

Om du av någon anledning vill slippa samtal från telefonförsäljare så gå in på http://www.nix.nu/ eller ring 020-27 70 00.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.