Neddragningarna ska ske i belgiska Gent, i Umeå och på Tuvefabriken i Göteborg. Volvo motiverar personalminskningen med att försäljningen går ned i Europa. Det handlar om att ta bort ett nattskift i Gent, reducera kvällsskiftet i Tuve och minska kapaciteten
- Vi minskar bara antalet arbetare och den rent produktiva kapaciteten i det här skedet, säger Tommy Kohle, informationsdirektör hos Volvo Lastvagnar.
Han säger också att Volvo genomför en översyn av kostnaderna och ska se till att effektivisera företaget. Vad resultatet av detta blir är för tidigt att säga enligt Tommy Kohle.
I Gent vill Volvo säga upp runt 400 visstidsanställda, i Göteborg 610 personer och i Umeå 370 anställda metallarbetare.
Erik Pettersson i IF Metalls klubbstyrelse på Volvo Lastvagnar i Umeå tycker att det är fel åtgärd att säga upp folk, enligt TT. Han säger att företaget gått bra länge och har en solid ekonomi. Det finns ett arbetstidsavtal, som gör det möjligt att arbeta mindre och äldre borde erbjudas avtalspension eller liknande, anser Erik Pettersson.
- Vi försöker utveckla en lönsam tillväxt. Om vi skulle inteckna resurser på det viset som klubben i Umeå föreslår skulle vi inte ha den globala tillväxt som vi har och vi skulle inte ha så många jobb i Sverige som vi har nu, säger informationsdirektör Tommy Kohle.
Totalt har Volvo Lastvagnar 21 000 anställda. 6 500 av dem finns i Sverige.