Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Cecilia Fahlberg föreslås bli ny ordförande

Valberedningen föreslår Cecilia Fahlberg som ny ordförande för Unionen. I den högsta ledningen vill valberedningen också se Peter Hellberg från IBM i Kista och Krista Loiske från ABB i Västerås.
Göran Jacobsson Publicerad
Cecilia Fahlberg, Peter Hellberg och Krista Loiske

- Jag är jätteglad, stolt och hedrad över att valberedningen föreslår mig som ordförande. Jag är spänd och förväntansfull. Valberedningens förslag är dock bara ett steg på vägen, säger Cecilia Fahlberg.

Det var henne som flest regioner förespråkade som ny ordförande när Kollega i juni ringde runt. Hon är just nu andre vice ordförande. Hon är 48 år och kommer från HTF. Hennes första fackliga uppdrag var som vice klubbordförande på Transwede. Cecilia Fahlberg bor i Sigtuna.

Som viktiga frågor pekar hon på att Unionen ska försöka få fler att förstå medlemskapets värde och att det är särskilt viktigt att facket når fler unga. Dessutom vill hon utveckla kollektivavtalet - både i diskussioner med arbetsgivarna och genom att fler omfattas av avtal. Hon lyfter också fram fram Unionens starka närvaro på arbetsplatser och ute i regionerna.

- Om jag blir vald till ordförande så blir det självklart annorlunda än i dag för jag är en annan person än Mari-Ann Krantz, men det grundläggande kommer att vara detsamma med bland annat industrins tunga roll i lönebildningen, säger hon.

Cecilia Fahlberg pekar på att det finns utrymme att pröva nya arbetssätt som till exempel alternativa medlemskap för unga och för visstidsanställda.

Krista Loiske är den stora överraskningen i valberedningens förslag till nytt presidium. Hon sitter i dag inte i förbundsstyrelsen. Krista Loiske är klubbordförande för tjänstemännen på ABB i Västerås och hon är koncernfackets ordförande. Valberedningen vill ha henne som andre vice ordförande.

- Jag är glatt överraskad och hedrad över att bli föreslagen. Jag tycker valberedningens förslag är bra, säger hon.

Även hon lyfter fram medlemskapets värde och hon vill också ändra bilden av facket, som hon vill ska uppfattas som något positivt och inte alls grått och trist.

Krista Loiske fyller 36 år i höst. Hon är uppvuxen i Virsbo norr om Västerås. De senaste åren har hon arbetat heltid fackligt. Hon arbetar som konstruktör av drivsystem till pappersmaskiner.
Som ordförande har hon arbetat mycket med jämställdhet och lokala avtal. För henne har det också varit viktigt att få det koncernfackliga arbetet att fungera.

Peter Hellberg är föreslagen som förste vice ordförande.
- Det viktigaste nu är att fortsätta att arbeta för att Unionen ska vara det nya och fräscha facket för tjänstemän i det privata näringslivet, säger han.

Han sitter i nuvarande presidium. Peter Hellberg är IT-specialist och arbetar fram datasystem. De senaste åren har han arbetat heltid fackligt.

Lars Eliasson, valberedningens ordförande, säger:
- Det var lättare än jag trodde att komma överens. Det är dessutom ett enigt förslag vi lägger fram.

Förutom den högsta ledningen, presidiet, på tre personer lägger valberedningen fram förslag på de övriga tio i förbundsstyrelsen och tre suppleanter. Valberedningen anser att det är ett balanserat förslag. De nominerade kommer från olika delar av landet. Det finns dock ingen från de sydligaste regionerna. Det är åtta män och lika många kvinnor och medelåldern sänks med sju år till 45 år.

Det är kongressen i början av oktober som till slut väljer ny ledning för Unionen.

- Valberedningens förslag har alltid stor tyngd, säger Lars Eliasson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.