Visst finns det saker som är tabu att göra på jobbet. I en undersökning från Vasakronan redovisas vad som är och inte är accepterat bland kollegorna på kontoret. Värst är att flörta med chefen. Nästan lika illa är det att fjäska för honom eller henne för att få fördelar.
- Det finns oskrivna regler i alla sociala sammanhang, inte minst på jobbet. Som nykomling tillåts man göra fel, men inte i mer än tre till sex månader. Sedan riskerar man att bli utfrusen, säger Nils Hallén.
Många av dem som inte anpassar sig till det rådande regelsystemet inser det inte själva och är dessutom övertygade om att de handlar rätt, enligt Nils Hallén. Ett exempel är hur man ser på stölder på jobbet. På de flesta arbetsplatser är det mer eller mindre okej att småstjäla. Ingen höjer på ögonbrynen om man tar med post it-lappar hem eller kopierar privata dokument. Då kan den som vägrar att ens ta ett gem uppfattas som störande.
Vilka regler som gäller varierar mellan arbetsplatser och situationer.
- Så länge gruppen inte har problem tillåter man avvikelser från normen. När det blir problem börjar man leta efter syndabockar, säger Nils Hallén som tror att utrymmet för dem som avviker har minskat i takt med nedskärningar, högre tempo och större press i arbetslivet.
Bland de saker som kollegor har svårt att acceptera, enligt Vasakronans undersökning finns att inte ta hänsyn, till exempel inte plocka bort disk efter sig. Det är ett typiskt irritationsmoment, säger Nils Hallén.
- Köket och hur köket sköts är en ständig diskussion på arbetsplatser. Det handlar ofta om en annan sak: Om jag inte kan lita på att du kan hålla rent efter sig i köket, hur kan jag lita på att du gör ditt jobb?
Ytterligare en punkt som är svår att acceptera, enligt undersökningen, är när kollegor har utmanande klädsel.
- Det är skrämmande att den punkten kommer högt. Det är ju en ren genusfråga, säger Nils Hallén.
Vad ska man då göra för att råda bot på det här slaget av irritationsmoment?
- Man måste prata om hur man ska förhålla sig till varandra och lyfta upp saker som irriterar. Jag tror att arbetsplatsen vinner på om man är modig nog att säga vad man tycker. Man måste skapa en miljö där man kan prata om sina olikheter.