Undersökningar har visat att de flesta har dålig koll på sin pension och övriga försäkringar samt att intresset är lågt.
- Många som vill öka intresset jobbar utifrån bildningstanken, som att man ska lära folk hur pensionssystemet fungerar. Men vi vill gå direkt på individen, på den egna situationen och behovet av försäkringsskydd, eftersom vi tror att fler blir intresserade då, säger Niklas Hjert, kanslichef på PTK.
- Individen har större möjlighet att påverka sitt försäkringsskydd idag. Men den ökade valmöjligheten har inte fått motsvarande stöd. Därför vill vi nu ge ett enkelt och lättbegripligt stöd där individen får en samlad bild av sina sjuk-, efterlevande- och pensionsförsäkringar enligt både lag och avtal, liksom privata försäkringar.
Tjänsten ska också ge råd om vilket försäkringsskydd man bör ha och hur pensionspremierna ska fördelas mellan olika typer av placeringar och fonder, beroende på den egna situationen.
- Dessutom är tjänsten gratis och oberoende, till skillnad från den hjälp som försäkringsmäklare eller pensionskonsulter kan ge, säger Niklas Hjert.
Rådgivningstjänsten kommer att vara tillgänglig för de cirka 1,3 miljoner privatanställda tjänstemän som är medlemmar i något av PTK:s medlemsförbund och övriga med tjänstepensionen ITP. Den utvecklas i samarbete med experter, bland annat från Handelshögskolan i Stockholm.
Konkret kommer webbtjänsten att fungera så att man går in på en särskild webbsida, som ska kunnas nås från Unionens hemsida, liksom från PTK:s övriga medlemsförbunds hemsidor.
- När man anmält sig hämtar tjänsten sedan in information från exempelvis Collectum och olika pensionsbolag. På det viset får man en bild av hela sitt försäkringssskydd, säger Niklas Hjert.
- Sedan ges inga allmängiltiga råd, utan råd som passar just dig som individ. Och det handlar alltså inte bara om pensionen utan exempelvis också om efterlevnadsskyddet och sjukskyddet. Som att man få veta vilka sjukförsäkringar man har, vad de ger om man blir sjuk och hur man kan få ett bättre skydd på det billigaste sättet.
Men det ingår ingen personlig kontakt i tjänsten?
- Nej, men det finns möjligheter för förbunden att komplettera med sådant.
Tar ni inte ett väldigt stort ansvar i och med det här?
- Jo, fast det är ett ännu större ansvar att lämna individer utan den här hjälpen. De flesta individer är utelämnade till rådgivning på bankkontor och hos mäklare som har provision av pensionsbolagen. Eller kanske en grannes råd, som har en helt annan situation.
Vad händer om ni ger fel råd så att en människa får lägre pension på grund av det?
- Vår ambition är att ge en enkel och lättförståelig information om hur pensionspremierna ska fördelas. Men vi ger inga råd om i vilka specifika fonder eller liknande som pengarna ska placeras i. Det beslutet och ansvaret måste ändå vila på individen, säger Niklas Hjert.