Flygindustrin pressas när oljepriset stiger med nära 70 procent på ett år samtidigt som konjunkturen viker.
- Alla flygbolag störtdyker i lönsamhet och anpassar kostymen, det är inget SAS-fenomen, sa koncern-vd Mats Jansson på presskonferensen i dag om rapporten för årets andra kvartal.
Av de 2 500 tjänster som försvinner är två tredjedelar flygande personal. Var tionde anställd i koncernen berörs. SAS ställer 33 plan på marken, eller 18 utöver spanska dotterbolaget Spanair, en ökning från tidigare planerade 11.
Hur personalminskningen fördelas mellan de nordiska länderna är inte klart innan ledningen förhandlat med de fackliga organisationerna.
- I Sverige är SAS redan hyfsat rationaliserat, säger Sven Cahier, ordförande i Unionenklubben SAS tjänstemannaförening med 1 200 medlemmar i Stockholm.
Ytterligare 3-4 miljarder kronor måste sparas för att nå målet om en lönsamhet på fyra miljarder per år, enligt Mats Jansson.
När de akuta ekonomiska balansproblemen bemästrats återstår vad koncernens vd kallar "kulturproblem relaterade till kollektivavtal" för att minska kostnaderna.
- Alla måste ha samma mål och förstå vad det leder till om vi inte kommer ur den här situationen, betonar Mats Jansson.
- Det har varit en svår nöt att knäcka att komma i diskussion med de fackliga organisationerna. Vi har nu mycket bättre kontakt med facken och inget strejkhot, men inte tillräckligt bra. Vi behöver en kulturell turnaround i företaget.
- Turnaround kallar han det mesta just nu, säger Sven Cahier, som annars intygar en ökad samsyn mellan fack och ledning.
- Vi är överens med företaget om att fyra miljarder kronor är en rimlig vinst att sträva efter och att alla åtgärder ska leda dit. Sedan hoppas jag konkurrenterna också minskar sin kapacitet för att minska överetableringen i hela branschen.
Den strejkkultur SAS koncern-vd talat om gäller inte Sverige och inte Unionen och dess föregångare HTF. Det visar statistiken enligt Sven Cahier.