För tre år sedan beslöt Saabs ägare General Motors, GM, att flytta produktionen av mellanklassbilarna Saab 9-3 och 9-5 till tyska Rüsselsheim. I Trollhättan skulle man i stället bygga kompaktbilar på den nya Deltaplattformen.
Senare har ryktats om att GM tänkt om i fråga om 9-3:an, så att den ska byggas som kompaktbil i stället för mellanklassbil. Vilket skulle betyda att Trollhättefabriken ändå skulle kunna få bygga den framöver.
Och i dag fick alltså Saabfacken veta att det blir så.
- Vi har väntat på besked länge. Så det känns skönt att det kommit nu, säger Anette Hellgren.
GM har flera fabriker i Europa som skulle kunna bygga 9-3:an. Varför får ni göra det?
- Vi har visat att vi är konkurrenskraftiga, har bra nyckeltal och producerar bilar av bra kvalité, säger Anette Hellgren.
Hur länge är produktionen garanterad nu?
- Det man kan säga är att vi åtminstone har den garanterad under 9-3:ans livscykel och då åtminstone kommer att ha samma bemanning som vi har i dag. Men hur lång livscykeln är kan vi ju inte veta nu.
I höstas ville GM minska fabriksytan i Trollhättan så att produktionen vid fabriken skulle krympas till 85 000 bilar. Saabfacken ansåg att det var viktigt att behålla en högre kapacitet, bland annat med tanke på var GM skulle välja att lägga sina kommande produkter. Sedan man tagit fram ett eget förslag som ledningen tog till sig har Trollhättefabriken möjlighet att producera cirka 140 000 bilar per år.
Har det här haft någon betydelse för att ni nu får bygga 9-3:an?
- Ja, personligen tror jag det, säger Anette Hellgren.
General Motors Europa har i dag tillverkning i England, Tyskland, Belgien, Spanien, Sverige och Polen.
I Trollhättefabriken finns cirka 4 000 anställda.