Den stora stötestenen för att få till ett nytt avtal har varit vilka regler som ska gälla vid inhyrningar. Svensk pilotförening har hela tiden hävdat att SAS inte har rätt att hyra in plan och piloter utan att först förhandla, något som man nu även fått företaget att acceptera. Enligt Ulf Nilsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, är det här standard i branschen.
- Vi har fått bekräftat att inhyrningsavtalet ska skötas som vi sagt hela tiden. Man kan inte ta in i ett annat bolag utan att vi är med på noterna.
Ett exempel där fack och företag har varit oense har varit flygningarna mellan Arlanda och London City, där SAS har använt sig av inhyrda plan med inhyrda piloter under flera års tid.
- Man måste skilja på akutinhyrningar och om man hyr in på längre tid. Då tycker vi att det bör vara SAS-personal på planen.
Den nya överenskommelsen ger även facket möjlighet att säga nej till att bolag som saknar kollektivavtal hyrs in.
- Vi har haft starka åsikter om att de ska vara godkända av myndigheterna och ha kollektivavtal, säger Ulf Nilsson.
Även kabinklubben brottas med inhyrningsproblemet.
- Vår uppfattning är att SAS varumärke bygger på att det är SAS besättning både fram och bak i planet, säger Pia Kastebring, kabinklubbens ordförande.
Kabinpersonalen har inget inhyrningsavtal motsvarande piloternas. Enligt Pia Kastebring är det svårt att säga på vilket sätt piloternas nya avtal kommer att påverka kabinpersonalens möjligheter. Den mbl-förhandling som kabinklubben har om inhyrningen är för tillfället bordlagd.