De Saab-anställda i Trollhättan kan andas ut, i alla fall för stunden. Saab har länge varit pressat av den interna konkurrensen inom den amerikanske ägaren GM. Tidigare har GM beslutat att flytta produktionen av mellanklassbilarna till Rüsselsheim i Tyskland.
Men den krympning av fabriksytorna som företagsledningen aviserat blir inte av. Planen var att maximalt 80 000 bilar per år skulle kunna tillverkas i Trollhättan. I dag ligger taket på cirka 150 000 bilar.
- För oss var det viktiga att bevara flexibiliteten i kapaciteten. Hade det blivit ett maxtak på 80 000 bilar hade vi inte kunnat varit med och fått ta del av nya modeller i framtiden, säger Anette Hellgren, Unionenklubbens ordförande.
- Med maxtaket hade det inte hjälpt oss ens om man hade fått en jätteproduktion inom GM.
Facken har möjlighet att kalla in en löntagarkonsult när företagsledningen planerar större förändringar som får konsekvenser för de anställda, men det är relativt sällan som konsultens arbete ändrar planerna.
I Saabs fall lyckades man dock övertyga ledningen om ett förslag som innebär mindre investeringar och lägre kostnader per bil.
- Det var en bra studie. Sedan gjorde fack och företag färdigt förslaget tillsammans. Det blev en vinna-vinnasituation.
I framtiden kommer man att kunna producera 130 000-140 000 bilar i Trollhättan, enligt Anette Hellgren.