Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Almega kräver modernare forskning om tjänsteföretag

Nuvarande forskningsstruktur bygger på produktionslogik i stället för tjänstelogik. Eftersom åtta av tio svenska företag jobbar med tjänster krävs det en ny nationell strategi för forskning om tjänsteföretag, anser Almega.
Lisbeth Nieminen Publicerad 12 mars 2008, kl 15:44

På onsdagen presenterade arbetsgivareorganisationen Almega sitt förslag till ny forskningspolitik på ett seminarium i Stockholm. Samtidigt presenterades en kartläggning av hur tjänsteföretag i dag arbetar med forskning.

Säg innovation och man tänker genast på tekniska uppfinningar. Men vad betyder samma ord i ett tjänsteföretag?
- Det kan vara allt från mycket små förändringar till sådana som påverkar hela samhället, säger Eva-Karin Andersman, forskningsansvarig på Almega.

Inrättandet av bemanningsbranschen är ett exempel. Det blev en lösning på en arbetsmarknad som fungerade trögt.

Ett annat exempel är City Mail, som förändrade sättet att leverera post.
- Man låter kunderna sortera sin utgående post innan den levereras till City Mail. Det spar pengar för kunden och tid för City Mail, säger Eva-Karin Andersman.

I en studie svarade hälften av de tillfrågade tjänsteföretagen att kunderna är viktigaste källan till nya idéer. Fyrtio procent sa att starka och långsiktiga relationer med kunderna är bästa framgångsreceptet. Därnäst ambitionen att hela tiden överträffa kundernas förväntningar.

Tjänsteföretags innovationer är ofta mer kundnära än teknikföretagens. Det är också svårare att bedöma effekterna av dem. Dessutom är dessa företag omgärdade av regler som försvårar deras innovationsverksamhet. Och de har svårare att ordna finansieringen än teknikföretag har.

I den avslutande paneldiskussionen vid seminariet deltog bland andra en doktor i tjänsteinnovationer och flera riksdagsledamöter. Deltagarna enades om att innovationer har en avgörande betydelse för tillväxten i samhällsekonomin. Och att det i hög grad gäller även tjänsteföretag.

Christina Johannesson på FBA (Forum for Business Administration) har studerat förhållandena i Irland. Trots sin litenhet har landet ambitionen att bli bäst i Europa på tjänsteinnovationer. Inte genom att kopiera redan existerande policyn utan genom att komma på nya:

- Länder som har stora planer på området gör ingen skillnad mellan tjänste- och industriföretag. De har en bred, integrerad syn, även politiskt.

Johannesson förespråkar en omvärdering av ordet produktivitet. Med det förknippar de flesta bara antal producerade varor. Därför ligger det nära till hands att se tjänstesektorn som improduktiv.

- Det finns en uppfattning om att humanister ägnar sig åt sånt som alla kan, tekniker åt sånt som bara de kan. En orättvis jämförelse som också den är till nackdel för attityden till på tjänsteföretag.

  

  

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.