Tillsammans med forskningsassistenten Ivar Bengtsson har han undersökt 28 företag i callcenterbranschen.
Totalt har 1183 operatörer deltagit i studien.
Forskarna har tittat på allt från den fysiska arbetsmiljön, ljudnivåer, hur bord och stolar är placerade med mera. Operatörerna har också genomgått läkarundersökning samt deltagit i enkäter om sin arbetsmiljö.
Inte heller de företag som erhållit mest statligt stöd skiljde sig nämnvärt från de övriga vad gäller arbetsmiljö. Däremot hade "stödföretagen" i flertalet fall tecknat kollektivavtal.
De avtal som "stödföretag" tecknar med bland annat Nutek innehåller villkor om arbetsmiljö och anställningsvillkor. Enligt studien har ingen systematisk uppföljning gjorts av hur villkoren uppfyllts.
- Oftast saknas kompetensen hos myndigheterna att göra uppföljning. De borde anlita utomstående ackrediterade granskare, säger Allan Toomingas.
THOMAS HELDMARK