Optimism inför Forduppköp
Facken på Volvo personvagnar har anlitat två löntagarkonsulter, Metalls utredningschef Håkan Arnelid och SIF:s utredare Nils-Åke Carlsson.
Facken på personvagnar vill bland annat ha svar på hur det blir med inflytandet och vinstdelningen för att kunna ta ställning till Volvo-Fordaffären.
- Vi ser att PV skulle ha svårt att klara sig ensamma i framtiden. Affären mellan Chrysler och Daimler har skakat om bilindustrin, säger Volvo personvagnars representant i PTK, Lars-Göran Larsson.
Frågeställningarna kring Volvo-Ford är i stort sett desamma som när man diskuterade ett sammangående med Renault 1994.
- Det handlar om PV:s överlevnad, det vet vi. Alternativet är Ford eller någon annan. Om man jämför med Renault affären så är det mycket större optimism nu. Man tror att det ska gå bra, säger Lars-Göran Larsson, men han vill inte själv ta ställning förrän löntagarkonsulterna är klara med sin rapport.
Till hjälp för analysen ska man tala med folk från Jaguar, som ägs av Ford, och ledningen på Ford i USA.
- Det som syns är Fords resurser. Jag har bland annat pratat med folk i Köping och Skövde och de ser affären som en ren överlevnadsfråga. De har större möjligheter i Ford-sfären. Jag upplever att de flesta medlemmar är positiva.
Han menar att de måste ha starka skäl för att motsätta sig affären. Bland de frågor lönekonsulterna har att utreda är hur personalinflytandet kommer att se ut i det nya bolaget.
- Vi har ju vår vinstdelning och våra pensionsfonder som vi vill ha med i det nya bolaget. Det är en förutsättning för affären. Vi förhandlar och tecknar avtal med Volvo, och de är positiva till det. Affären är så snabb så vi hinner inte förhandla klart om allt, en del blir mer viljeyttringar. Men det ser bra ut än så länge.
Löntagarkonsulterna kommer från de egna leden i facket, men att det skulle påverka företagets mottagande av rapporten tror inte Lars-Göran Larsson.
- Det har inte varit några tveksamheter. Man betraktar dem nog som professionella, det är bara en fördel att de är från facket, de vet ju vad det är vi vill ha svar på. Dessutom kan det hjälpa till att höja statusen på våra förbund utåt, att vi har den kunskapen.
Den 8 mars hålls Volvos extra bolagsstämma där man ska rösta om försäljning.
LINDA SVENSSON © siftidningen 1999