Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sifklubb kräver ursäkt efter anklagelser om porrsurfning

35 anställda på SVT Nord misstänks ha porrsurfat på sina tjänstedatorer. Intet ont anande har de kallats in till sina chefer för att förklara sig. <br />
Publicerad
Några av dem har gjort medgivanden. Andra känner sig falskeligen anklagade. Det har visat sig att besök på vanliga spelsidor, hos tidskrifter som Café och Slitz samt i något fall Telias hemsida har klassats som porrsurfning.
SVT Nord har 200 anställda i Sundsvall, Umeå, Luleå, Östersund, Kiruna och Skellefteå. Merparten av dem tillhör Journalistförbundet SJF men några av de anklagade är sifare.
Ola Gerhardsson är ordförande för Sifsektionen vid SVT i Umeå. Han talar om ledsna och skakade medlemmar. Då talar han om de fyra som har uppsökt honom för att klaga sin nöd.
- Jag har inga som helst problem med att tro dessa fyra när de bedyrar sin oskuld. Några av dem var så chockade när de kallades in till chefen att de skrev under anklagelsen i det tillståndet. Senare har några tagit tillbaka erkännandet. En har kunnat visa att han var ledig den aktuella dagen.
Gerhardsson säger att varken Sif- eller SJF-klubben tar undersökningen på allvar eftersom den inte är sanningsenlig. Porrsurfning på tjänstedator försvarar de för den skull inte. Tidigare mätningar vad gäller porrsurfning inom SVT Nord visade först fyra fall, gången efter ett eller två och sedan noll fall.
- Att det nu skulle ha ökat till 35 fall innebär att 15 procent av personalen skulle ägna sig åt att porrsurfa. Denna ökning borde fått ledningen att misstänka att något inte stämde med mätningen. Största problemet nu är att anställda känner sig svikna av sina mellanchefer, att de oförblommerat har svalt anklagelserna som en sanning.
På onsdag ska fackklubbarna förhandla med ledningen. Facken anser att de orättvist utpekade måste få en ursäkt. Det verkar som om cheferna inte har insett hur ledsna folk har blivit. Vd Christina Jutterström har utlovat en översyn av hur mätningarna har gjorts.
Enhetschefen Hans-Olof Jonson har sagt att det inte är personerna som har registrerats utan deras användarnamn i datorerna. Lösenorden kan ha använts av obehöriga, vilket nu ska kontrolleras. Vikarier som inte har egna datorer brukar exempelvis få låna inloggningskoder.
"Det har gjorts en höna av en fjäder". Det säger Tommy Eklund, ordförande för på Sifklubben vid SVT i Stockholm.
- Ingen har blivit anklagad, folk har bara blivit ombedda att förklara sig. Att porrsurfa i tjänsten är ju visserligen inte olagligt men oetiskt, omoraliskt och helt enkelt åt helvete. Jag tycker att det är bra att ha koll på sånt där.

LISBETH NIEMINEN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.