Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Regeringens satsningar ska göra Trollhättan mer attraktivt

Tidigareläggning av infrastrukturprojekt och nya friska pengar till FoU och utbildning ska göra Trollhättan till det naturliga valet av produktionsort för GM:s tillverkning av mellanklassbilar i Europa. Det hoppas regeringen och samarbetspartierna.<br />
Publicerad
Redan vid årsskiftet inleds bygget av motorväg mellan Uddevalla och Trollhättan. 2006 ska riksväg 45, mellan Trollhättan och Göteborg, bli fyrfilig. Järnvägen till Göteborg blir dubbelspårig.
Infrastrukturåtgärderna kommer att gå på runt tio miljarder kronor, två miljarder mer än vad som tidigare aviserats, pengar som tas från andra planerade projekt. Samtliga övriga planerade tågprojekt skjuts fram i tiden. Vissa vägprojekt hamnar utanför budgetperioden.
Nästan 640 miljoner satsar regeringen på forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Näringslivet, däribland Volvo, bidrar med lika mycket. Bland annat ska man forska om hur man kan få effektivare produktion och hur Sverige ska bli ledande inom fordonstelematik, det vill säga IT.
Dessutom ska Ams förbereda arbetsmarknadsutbildningar.
- Om GM bestämmer sig för att utöka rejält i Trollhättan kommer man att behöva nyanställa. Mellan 2007 och 2011 kommer Saab i så fall att behöva 1 800, och underleverantörer 500 personer, säger näringsminister Thomas Östros.
Satsningarna är inte, betonar Östros, statligt företagsstöd, något som inte är tillåtet inom EU.
- Vi varken vill eller har möjlighet att subventionera ett företag. Det är alldeles uteslutet.
I går lämnade Saab och Opel i Rüsselsheim in sina offerter till GM. För Saabs del handlar det till stor del om flexibilitet. Facken har gått med på en rad förändringar, bland annat treskift, större möjlighet att korttidsanställa och yrkesmässig flexibilitet, det vill säga att tjänstemän tillfälligt kan tvingas ta jobb i produktionen och metallarna kan tvingas ta tjänstemannajobb. Dessutom planeras tuffare villkor för övertid och obetalda pauser.
- För att neka övertid ska man ha godtagbar orsak, så står det i kollektivavtalet redan i dag, säger Anette Hellgren, Sifklubbens vice ordförande.
Första kvartalet nästa år har GM utlovat besked om vilken fabrik som i framtiden ska få tillverka mellanklassbilarna.
- Jag tror det blir jättebra. GM säger att fabriken som får tillverkningen ska vara i världsklass och det har vi visat med offerten tycker jag. Jag tror att vi är det starkare kortet, säger Anette Hellgren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.