Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Regeringens satsningar ska göra Trollhättan mer attraktivt

Tidigareläggning av infrastrukturprojekt och nya friska pengar till FoU och utbildning ska göra Trollhättan till det naturliga valet av produktionsort för GM:s tillverkning av mellanklassbilar i Europa. Det hoppas regeringen och samarbetspartierna.<br />
Publicerad
Redan vid årsskiftet inleds bygget av motorväg mellan Uddevalla och Trollhättan. 2006 ska riksväg 45, mellan Trollhättan och Göteborg, bli fyrfilig. Järnvägen till Göteborg blir dubbelspårig.
Infrastrukturåtgärderna kommer att gå på runt tio miljarder kronor, två miljarder mer än vad som tidigare aviserats, pengar som tas från andra planerade projekt. Samtliga övriga planerade tågprojekt skjuts fram i tiden. Vissa vägprojekt hamnar utanför budgetperioden.
Nästan 640 miljoner satsar regeringen på forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Näringslivet, däribland Volvo, bidrar med lika mycket. Bland annat ska man forska om hur man kan få effektivare produktion och hur Sverige ska bli ledande inom fordonstelematik, det vill säga IT.
Dessutom ska Ams förbereda arbetsmarknadsutbildningar.
- Om GM bestämmer sig för att utöka rejält i Trollhättan kommer man att behöva nyanställa. Mellan 2007 och 2011 kommer Saab i så fall att behöva 1 800, och underleverantörer 500 personer, säger näringsminister Thomas Östros.
Satsningarna är inte, betonar Östros, statligt företagsstöd, något som inte är tillåtet inom EU.
- Vi varken vill eller har möjlighet att subventionera ett företag. Det är alldeles uteslutet.
I går lämnade Saab och Opel i Rüsselsheim in sina offerter till GM. För Saabs del handlar det till stor del om flexibilitet. Facken har gått med på en rad förändringar, bland annat treskift, större möjlighet att korttidsanställa och yrkesmässig flexibilitet, det vill säga att tjänstemän tillfälligt kan tvingas ta jobb i produktionen och metallarna kan tvingas ta tjänstemannajobb. Dessutom planeras tuffare villkor för övertid och obetalda pauser.
- För att neka övertid ska man ha godtagbar orsak, så står det i kollektivavtalet redan i dag, säger Anette Hellgren, Sifklubbens vice ordförande.
Första kvartalet nästa år har GM utlovat besked om vilken fabrik som i framtiden ska få tillverka mellanklassbilarna.
- Jag tror det blir jättebra. GM säger att fabriken som får tillverkningen ska vara i världsklass och det har vi visat med offerten tycker jag. Jag tror att vi är det starkare kortet, säger Anette Hellgren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Bulletin får betala halv miljon till Unionen-medlem

En tidigare anställd journalist på nättidningen Bulletin får nu en halv miljon kronor av tidningen. Det efter att Unionen drivit hennes fall till förlikning i domstol.
Sandra Lund Publicerad 14 oktober 2025, kl 15:14
Fru justitia ovanför ingången till Stockholms tingsrätt.
Fru justitia ovanför ingången till vid Stockholms tingsrätt där fallet mellan Bulletin och Unionen avgjordes. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Journalisten anställdes av nättidningen Bulletin 2022. 

I mars 2024 blev hon avskedad. Däremellan är de båda parterna, Bulletin och journalisten och hennes fackförbund, inte överens om hon också blivit uppsagd.

Det här ledde till en omfattande arbetsrättslig tvist som från Unionens del innehållit yrkanden som skadestånd för utebliven lön, semesterersättning och pensionsförmåner samt allmänt skadestånd för överträdande av las lagen om anställningsskydd.

Nu har parterna velat få fallet avslutat i domstol, och Stockholms tingsrätt kommit med dom. 

"Stannar mellan parterna"

Det man är överens om är att Bulletin ska betala 550 000 kronor till journalisten och Unionen-medlemmen. 

Varför man valt den vägen vill inte förbundet gå in på i detalj.

– Bevekelsegrunder för varför en förlikning träffas är något som normalt stannar i relationen med parten och i de diskussioner som har varit med motparten. Så är det även i det här fallet, säger Pierre Dahlqvist, förbundsjurist på Unionen.

Båda parter får stå för rättegångskostnader.