Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Motion ger lönepåslag

På National Gummi får de som en timme i veckan deltar i företagets motionsaktiviteter 8 000 kronor extra om året. Full närvaro ger ytterligare 16 000 kronor.
Publicerad
Av de 180 anställda är ett 30-tal tjänstemän. Det är också de som i störst utsträckning deltar när företaget ordnar aerobics, bodypump, stepup, innebandy och stavgång.
- Det handlar mer om utseendet än om hälsan, att den blir bättre är en bieffekt. Tjänstemän är mer intresserade av att röra på sig, som säljare och receptionister syns de mer utåt, säger Bo Dahlbom, initiativtagare till satsningen, huvudskyddsombud och teknisk chef. Och för dagen stepuppare.
Vid starten för åtta år sedan fick de som deltog en gång i veckan 2 kronor mer i timmen. För att fler skulle delta höjdes premien till 4 kronor.
- Det höjde deltagandet, men inte så våldsamt som förväntat. Nu deltar drygt hälften, säger Bo Dahlbom.
Motionen sker efter arbetstid och att inte alla deltar förklarar Sifklubbens ordförande Maj-Lis Björklund med att många på kollektivsidan har barn att hämta på dagis. Men det finns andra skäl också.
- Tycker man att det är urtråkigt med stepup gör man det inte för pengar. Av dem som deltar skulle förmodligen de flesta gjort det ändå, säger Maj-Lis Björklund som själv går på aerobics.
Premien betalas bara ut om man deltar i företagets aktiviteter. De som gör liknande saker på eget initiativ, spelar golf, simmar eller tränar inför Vasaloppet får inget extra.
Sjukfrånvaron ligger runt 3 procent. Sedan 10 år tillbaka betalas resultatlön ut för varje full närvarovecka.
- Kommer du en kvart för sent ryker den veckan. Det blir dyrt att gå på utvecklingssamtal i skolan. Det här är ett privat vinstdrivande företag som inte sysslar med social verksamhet, säger Bo Dahlbom.
Sifklubbens ordförande är inne på samma linje.
- Det som premieras är att du är här, det ger resultat, säger Maj-Lis Björklund och konstaterar att chansen att få del av resultatlönen minskar om man skulle lida av migrän. Men hittills har det inte varit uppe till diskussion.
Att resultatlönen baseras på närvaro har inte gjort att fler tar semester när de är sjuka, vad Bo Dahlbom känner till.
Hälsotest före anställning sker inte i dag.
- Drivs lagstiftningen hårdare så att arbetsgivaren får betala mer för sjukfrånvaron kan det leda till hårdare koll vid anställning. Det kommer att leda till en sortering och fler arbetslösa, säger Bo Dahlbom.
I dag tillämpar National Gummi provanställning i de allra flesta fall, de som får fast anställning får göra en hälsoprofil och gå på koll hos företagshälsan.
Sju av tio sifare får subventionerad motion på sin arbetsplats, enligt en enkät som tidningen Du & Jobbet genomfört. Drygt en av tio uppger att arbetsgivaren inte bedriver något hälsobefrämjande arbete.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.