- Vi tycker att det är en bra produkt, men Sverige måste ta ansvar för vad som släpps ut på svenskt territorium. Nu har företaget gjort en miljökonsekvensbeskrivning som håller måttet. För oss är det en långsiktig seger eftersom det blir ett prejudikat, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Svenska Naturskyddsföreningen.
Scanraff hävdar att driftstoppet på ett par månader kostat 100 miljoner kronor.
- De tycker naturligtvis inte att det var bra, men vi tycker att man ska tänka efter före. De chansade lite, säger Svante Axelsson.
Han anser att myndigheterna känner för mycket lojalitet med de stora företagen i regionen.
När det är dags att ta raffinaderiet i drift kommer Naturskyddsföreningen att agera igen. Då för att försöka minska volymerna på utsläppen.
- Den matchen är inte över ännu, säger Svante Axelsson.
Rustan Olsson, informationsansvarig på Scanraff anser att Naturskyddsföreningens invändningar var petitesser.
- Det blev ett jäkla rabalder kring det här. Man ska till och med se över miljöbalken. Man ska inte kunna stoppa ett miljöprojekt. Vi ökar visserligen koldioxidutsläppen lokalt, men ser man det globalt är det en oerhörd vinst att man får ett svavelfritt bränsle.
LINDA SVENSSON