Operatörernas stora ekonomiska problem är en orsak till att genomslaget för 3G dröjer, en annan är oklarhet om vilken mix av tjänster som kommer att efterfrågas.
Intresset för e-post i mobilen samt karta och kompass är klart störst, visar Sifs undersökning. Drygt en fjärdedel vill se den person de pratar med, skicka MMS samt sköta bankärenden via mobilen. Män är mer intresserade av 3G-tjänster än kvinnor, men när det gäller att ladda ner och lyssna på musik är intresset lika stort. Att spela avancerade spel lockar ett fåtal. Störst intresse finns bland de yngre. Viljan att betala är också störst i den gruppen. I dag har 85 procent av svenskarna mobiltelefon, 80 procent betalar räkningen själva. 61 procent säger sig inte vara villiga att betala extra för nya tjänster.
Om 3G ska få genomslag krävs en annan prissättning, enligt Sifs branschekonom Magnus Kjellson, som också pekar på att 3G-utvecklingen bromsas av att momsen på digitala medier är 25 procent jämfört med 6 procent för papperstidningar.
Utvecklingen av 3G-marknaden kan, enligt Sif, ta fart genom utveckling av offentliga tjänster, stimulans av industriella tjänster, högt teknikintresse bland befolkningen, realistiska betalningsmodeller, nya momsnivåer samt ett nationellt profilprojekt kring den trådlösa utvecklingen.
Ett genombrott för 3G kommer också att förändra de anställdas situation konstaterar Sif. Då väntas nya frågor kring de anställdas integritet, förändrad mötesstruktur och ökad stressen.
I undersökningen, som genomfördes av Sifo på uppdrag av Sif, deltog 1 250 personer som var 15 år och äldre.
CHRISTINA SWAHN