Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sifs a-kassa centraliseras

Problemet med de långa väntetiderna på ersättning från Sifs a-kassa ska lösas genom att a-kassan centraliseras. Inga a-kassehandläggare ska i framtiden arbeta på förbundets avdelningskontor runt om i landet.
Publicerad
Det är innebörden av ett beslut i dag på ett extra möte med Sifs förbundsstyrelse. På bordet fanns ett remissbehandlat förslag om att regionalisera a-kassan till tre avdelningskontor och en central enhet i Stockholm. Men styrelsens förtroendevalda enades om att i stället ta steget fullt ut och förlägga all hantering av a-kasseärenden till en ort. De två personalrepresentanterna reserverade sig.
Sifs ordförande Mari-Ann Krantz betonar att styrelsen fattat ett inriktningsbeslut och att förbundskansliet fått i uppdrag att räkna på konsekvenserna i personal och ekonomi, innan styrelsen tar slutlig ställning i november.
De långa handläggningstiderna vid a-kassan, som lett till att en del medlemmar tvingats begära socialbidrag i väntan på arbetslöshetsersättning, är inte enda skälet till dagens beslut.
I Sifs översyn av organisationen ingår även att centralisera förbundets medlemsregister och ekonomi. Allt i syfte att frigöra resurser för mer medlemsnära verksamhet, t ex rådgivning vid förhandlingar och uppsägningar. Anställda som i dag jobbar med både a-kassan och annan medlemsservice ska "omställas" till att göra antingen eller. Den vägen hoppas styrelsen kunna omskola handläggare till ombudsmän samt på sikt spara pengar.
Tidigare har siffran 30 "nya" ombudsmän figurerat. Den kan komma att ändras i de nya beräkningarna.
Personalrepresentanterna Ann-Helene Westrup och C-G Hjort reserverade sig. De protesterar mot att den fackliga samorganisationen i Sif inte får någon chans att påverka en annan lösning än just centralisering.
- En majoritet av Sifpersonalen har uppfattningen att avdelningskontoren ska vara fullservicekontor, säger de i reservationen.
Remissvaren från avdelningsstyrelserna var delade i valet mellan nuvarande organisation och en regionaliserad a-kassa till fyra orter. Vissa föreslog på eget initiativ en helt centraliserad kassa, vilket förbundsstyrelsen nu har fastnat för. Andra lokala Sifstyrelser hävdar att en stor organisationsförändring som denna borde hänskjutas till kongressen.

Björn Öijer

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Från quiet quitting till revenge quitting

När statsepidemiologen Magnus Gisslén i slutet av sommaren sa upp sig med dunder och brak följde han en ny trend i arbetslivet – revenge quitting. Han använde uppsägningen för att visa sitt missnöje med arbetsgivaren.
Publicerad 3 oktober 2025, kl 06:01
Quiet quitting och revenge quitting som nya arbetslivstrender i Sverige. Tecknad bild på man med slips som slår sönder sitt skrivbord.
Fenomenet revenge quitting sprider sig på arbetsmarknaden när anställda öppet markerar missnöje med dåliga arbetsvillkor. Illustration: Colourbox.

I en video på Linkedin riktade Gisslén hård kritik mot sina chefer – och ifrågasatte Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera en framtida pandemi.

– Med mitt engagemang i denna fråga har jag blivit så pass obekväm för myndigheten att man nu inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, förklarade han.

Tre skäl till varför anställda säger upp sig med buller och bång

Statsepidemiologens dramatiska avgång kan i stora stycken sorteras under begreppet revenge quitting – hämnduppsägning – en modell för uppsägning som fått spridning det senaste året. I en artikel i tidskriften Forbes tidigare i år anger psykologen Travers Mark tre skäl till varför anställda väljer att markera sitt missnöje och lämna jobbet med buller och bång:

•  Utbränd på grund av hård arbetsbelastning.

• Förväntningar på arbetsplatsen som inte infriats.

• Låg tolerans för dåliga arbetsvillkor.

Axel Gruvaeus.
Axel Gruvaeus. Foto: Kairos Future.

Axel Gruvaeus, analytiker och framtidsstrateg på Kairos Future, menar att fenomenet skulle kunna förstås som ett uttryck för en alltmer individualiserad arbetsmarknad.
– Du har höga krav på din arbetsgivare och känner kanske inte en lojalitet som gör att du stannar kvar på jobbet. Om dina förväntningar inte möts kan det leda till att du slutar, säger han.

I ett mer individualiserat samhälle är det fler som bygger sitt varumärke på sociala medier och vill ha kontroll över berättelsen om sig själv. Då kan det också ligga närmare till hands att säga upp sig på ett sätt som märks, menar Axel Gruvaeus.

Quiet quitting eller revenge quitting – vad är skillnaden?

I rapporten ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” visar Kairos Future att det 2023 endast var 18 procent av den arbetsföra befolkningen som tyckte att jobbet är en viktig källa till mening i livet. Andelen har sjunkit stadigt sedan början av 1980-talet.

Den som tycker att arbetet är meningslöst kan i vissa fall välja att jobba kvar, men med ett avtagande engagemang. Då är det snarare quiet quitting än revenge quitting det handlar om.
– Man kanske inte anstränger sig lika mycket eftersom man inte tycker att det lönar sig.

Brist på utvecklingsmöjligheter ökar missnöjet

I rapporten konstaterar Kairos Future att de personer som upplever livet som meningslöst oftare verkar vara fast i jobb som uppfattas som att de inte ger möjlighet att utvecklas.
– Apropå den breda samhällsdiskussionen om kompetensbrist är detta intressant. Möjligheten att utvecklas bör vara en viktig fråga att ta tag i på arbetsmarknaden, säger Axel Gruvaeus.

Flexibilitet som nyckel till att behålla talanger

Revenge quitting kopplas framför allt till yngre anställda, men också till mellanchefer som pressas av krav från både medarbetare och högre chefer. I uppsägningen finns ofta ett tydligt budskap till arbetsgivaren: utveckla verksamheten, lyssna på personalen, var mer flexibel.

Annars väntar en högljudd sorti inför öppen ridå. 

Text: Torbjörn Tenfält