Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa får kritik för långa telefonköer

Medlemmar måste kunna nå sin arbetslöshetskassa på telefon. Det anser JO som nu gett Unionens a-kassa kritik för bristande service och tillgänglighet.
Lina Björk Publicerad
Fasaden på Unionens a-kassa, telefon med sladd
När handläggningstiderna var som längst begränsade Unionens a-kassa telefontiderna till en timme om dagen. Det skapade telefonkaos. Foto: Shutterstock/Mats Thorén

Förra året kom det in flera anmälningar till Justitieombudsmannen som handlade om servicen på Sveriges arbetslöshetskassor. Medlemmar på Unionens a-kassa kunde inte nå sina handläggare och föll ur telefonkön när de ringde. JO beslutade sig därför för att starta en utredning, vilket Sveriges Radio var först med att berätta. 
 

Långa telefonköer

Under 2023 hade Unionens a-kassa problem med långa handläggningstider. Man beslutade därför att begränsa tillgängligheten via telefon för att frigöra resurser till handläggarna. Medlemmar kunde därför bara nå sin a-kassa en timme per dag, vilket resulterade i telefonkaos. 

A-kassorna är inte myndigheter men står under JO:s tillsyn då de utövar myndighetsutövning. Och som myndighet har man vissa krav att vara tillgänglig för kontakter med människor utan dröjsmål. Enligt JO:s utredning besvarade Unionens a-kassa under några månader färre än hälften av de inkommande samtalen. Under samma period gick det inte heller att få prata med sin ordinarie handläggare utan många fick nöja sig med svar på allmänna frågor, istället för sitt enskilda ärende. 

Justitieombudsmannen konstaterar att Unionens a-kassa har brustit i både tillgänglighet och service och för detta förtjänar kritik. 

Justitieombudsmannen

  • Endast 5-10 procent av JO-anmälningarna leder till kritik
  • Anmärkningen kan riktas mot en myndighet eller enskild tjänsteman och handlar om man handlat i enlighet med lagen eller inte.
  • JO:s beslut är inte rättsligt bindande, alltså behöver den som fått kritik inte rätta sig.
  • I praktiken sker dock ofta förbättringar då man använder kritiken för att ändra interna rutiner och regler.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Så blir nya a-kassan

Till hösten gäller nya regler för a-kassan. De ska göra det lättare att söka a-kassa och samtidigt öka pressen på arbetslösa. Här är allt du behöver veta om nya arbetslöshetsförsäkringen.
David Österberg Publicerad 12 maj 2025, kl 06:02
Arbetsförmedlingen, exteriör
För att få a-kassa måste man vara inskriven på Arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Ju mer du har jobbat desto mer pengar får du om du blir arbetslös, enligt de nya reglerna för arbetslöshetsförsäkringen. Johan Nilsson/TT

Från den 1 oktober gäller nya regler för a-kassan. Den nya lagen ger fler rätt till a-kassa, gör handläggningen enklare och sätter press på arbetslösa genom hårdare nedtrappning av ersättningen.

De nya reglerna gäller för den som blir arbetslös efter den 1 oktober.

Här är de viktigaste förändringarna: 

 

Inkomstvillkor i stället för arbetsvillkor

För att få a-kassa måste du uppfylla ett inkomstvillkor. Du ska ha tjänat minst 120 000 kronor före skatt under de 12 månaderna innan du blev arbetslös. Du måste också ha tjänat minst 11 000 kronor per månad under fyra av de månaderna. 

Du måste dessutom ha fyllt 20 år för att få a-kassa.

Mer arbete ger fler dagar

Som längst kan du få a-kassa i 300 dagar. Hur många dagar du får beror på hur många månader du har haft inkomst det senaste året.

Har du haft en inkomst under minst 11 månader får du 300 dagar.

Har du haft en inkomst under 8-10 månader får du 200 dagar.

Har du haft en inkomst under 4-7 månader får du 100 dagar.

Längre medlemskap ger högre ersättning

Du måste vara medlem i en a-kassa för att få ersättning. Du får 50, 60 eller 80 procent av din tidigare inkomst i a-kassa (upp till taket på 34 000 kronor) beroende på hur länge du har varit medlem.

Har du varit medlem i minst 12 månader får du 80 procent.

Har du varit medlem i minst sex månader får du 60 procent.

Har du varit medlem i 0-5 månader får du 50 procent. Du kan bli medlem när du har blivit arbetslös.

Ersättningen minskar efter 100 dagar

Efter 100 dagar sänks ersättningen med 10 procentenheter. Då kan du maximalt få 70 procent av din tidigare inkomst (upp till taket på 34 000 kronor). Efter ytterligare 100 dagar sänks ersättningen med 5 procentenheter till 65 procent av din tidigare inkomst.