Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa har längst väntetid

I april lovade Unionens a-kassa bättring kring beslutstider för ersättning. Men fyra månader senare väntar många medlemmar fortfarande på pengar.
Lina Björk Publicerad
Till höger en stor klocka, till vänster fasaden till Unionens a-kassa.
Väntetiden hos Unionens a-kassa är längst av alla landets a-kassor. Röster vittnar också om svårighet att ens komma i kontakt med a-kassan. Foto: Colourbox/Mats Thorén.

En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem gjorde att medlemmar fick vänta extra länge på både beslut och pengar från unionens a-kassa i början av året. Det lovades bot och bättring men den som loggar in på a-kassans medlemssidor nås av informationen att väntetiderna fortfarande är länge än vanligt. En som väntat i nästan fyra månader är Andreas. I början av maj sökte han a-kassa, men har fortfarande inte fått besked.

– Jag skickade intyg och fyllde i alla blanketter men har fortfarande inte fått besked om när eller om jag får ersättning. Det är emotionellt stressigt, jag har två barn att försörja, säger han.

Unionens a-kassa svår att nå

Flera medlemmar har också hört av sig till Kollega och berättat att Unionens a-kassa är svår att nå. Den som har en fråga om sin ersättning kan antingen använda sig av myndighetens chattfunktion eller ringa en handläggare under en timme på förmiddagen.

– Det är omöjligt att komma fram. Antingen så är det upptaget eller så kopplas jag bort. När jag fått tag i en handläggare vet de ingenting om mitt ärende och jag kopplas bort. Det är nästan det värsta, att inte få besked, säger Andreas.

Unionens a-kassa längst väntetid

Enligt inspektionen för arbetslöshetskassorna (IAF) har Unionens arbetslöshetskassa den längsta väntetiden av alla a-kassor, i snitt får den som väntar på pengar ha tålamod i nio veckor.

Enligt Harald Peterson, kassaföreståndare för Unionens a-kassa, har de långa väntetiderna fler orsaker. Dels så är det nya ärendehanteringssystemet inte tillräckligt effektivt, dels har kassan haft större personalomsättning än tidigare i kombination med reducerad bemanning under semesterperioden.

Harald Peterson
Harald Peterson Mattias Lindbäck

– Även om det har gjorts stora förbättringar på it-systemet så tar det längre tid att hantera ett ärende i systemet än i det tidigare. En del av problemet handlar också om hur försäkringen ser ut, att vi exempelvis måste hämta in arbetsgivarintyg från en tredje part i varje ärende säger han.

Många medlemmar haft svårt att nå fram till a-kassan. Känner ni till det?

– Ja, det blir en ond cirkel. Ju fler som får vänta, desto fler ringer och det blir kötider. Vi måste frigöra tid för själva handläggningen och då måste vi begränsa telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare, säger Harald Peterson.

Unionens a-kassa har tagit in extern hjälp för att ta emot samtal under hela telefontiden då medlemmar har möjlighet att kontakta kassan. Man har även rekryterat inför hösten.

– Vi har goda förutsättningar att vända på den nedåtgående trenden. Men eftersom vi behandlar de äldsta ärendena först så kommer det vara en eftersläpning i statistiken.

Andreas har dock låga förväntningar på a-kassans förmåga. 
– Samtidigt som jag får vänta utan besked skickar de avier på att jag ska betala min månadsavgift. Det är under all kritik.

Unionens a-kassa har ett tillsynsärende hos IAF på grund av de långa väntetiderna. 

* Andreas heter egentligen något annat och önskar vara anonym

Genomsnittlig väntetid hos a-kassorna

 

Unionen                              9 veckor

Livsmedelsarbetarna          8 veckor

Akademikerna                    7 veckor

Handels                              7 veckor

Lärarnas                              7 veckor

GS                                       6 veckor

Kommunal                          5 veckor

Vision                                 5 veckor

Transport                            5 veckor

ST                                       5 Veckor

Småföretagarna                  5 veckor

Alfakassan                          5 veckor

Källa: IAF:s veckostatistik

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.