Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stort varsel på Klarna – facket fick inget veta

Klarna varslar tio procent av sin personalstyrka, vilket kan innebära 350 anställda i Stockholm. Men fackklubben – som representerar ungefär 700 personer – fick inget veta.
Oscar Broström Publicerad
Bild utanför Klarnas kontor i Stockholm.
Klarna varslar tio procent av personalstyrkan - med förhandlade inte med facket innan varslet. Foto: Claudio Bresciani/TT

Under måndagseftermiddagen gick Klarna, kända för sin stora betalningstjänst, ut med att de kommer att säga upp tio procent av sin personalstyrka. Anledningen är, enligt ett pressmeddelande från företaget, ändrade förutsättningar med anledning av omvärldsläget.

Klarna har ungefär 3 500 anställda på kontoret i Stockholm vilket innebär att runt 350 personer kan förlora sitt jobb.

– Ingen har kontaktat oss. Vi fick nyheten samtidigt som alla andra och blev väldigt chockade. Vi är väldigt upprörda. Vi försöker bara hjälpa så många vi kan just nu, så det är hektiskt för tillfället, säger Sen Kanner, fackklubbsordförande på Klarna.

Unionens fackklubb på Klarna blev överrumplade av varslet. De hade varken fått information eller medverkat i någon förhandling innan företagsledningen tillkännagav beskedet, något som kan vara ett brott mot MBL, medbestämmandelagen.

Unionens fackklubb på Klarna är runt 700 medarbetare stor. Kanner berättar att man länge arbetat för att få Klarna att teckna kollektivavtal, med att företaget inte varit intresserat av det.

”Har redan blivit uppsagda”

Exakt hur många som nu kommer att få sluta är ännu oklart, men under tisdagen har Klarna börjat kalla enskilda medarbetare till möten där de får besked om att de kommer få lämna företaget.

– Vissa i fackklubbsstyrelsen har redan fått besked att de har blivit uppsagda, så allt är väldigt osäkert just nu, säger Kanner.

I nuläget vet inte Kanner när uppsägningarna börjar gälla. Klarnas fackklubb har kontakt med Unionen centralt för att se hur man kan gå vidare för att hjälpa, stötta och skydda så många medarbetare som möjligt.

– Våra kolleger i USA som blev uppsagda (20–30 stycken) har redan inget jobb att gå till i dag. Där var det omedelbart. Här i Sverige uppmanar vi våra kolleger, som får varsel om att de blir uppsagda, att inte skriva på några dokument så att vi förhoppningsvis kan försena processen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.