Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fördomar är Fridas bränsle

Som ny stationschef på Bilprovningen hoppas Frida Pettersson kunna slå hål på fördomar och locka fler kvinnor till branschen.
Anita Täpp Publicerad
Frida Pettersson besiktigar underredet på ett fordon på Bilbesiktningen
Frida Pettersson brinner för att bekämpa fördomar i arbetslivet mot kvinnor som bär slöja. Foto: Per Groth

Kunde du meka med bilar när du blev stationschef i höstas?
– Nej, verkligen inte. Visserligen har jag bil och körkort och följde med pappa på hans jobb som bilförsäljare när jag var barn, så en viss koppling till motorfordon har jag ändå haft. Men det var inget stort motorintresse som gjorde att jag hamnade här. Eftersom jag stortrivdes med att vara butikschef på Jysk när jag erbjöds det här jobbet var det heller aldrig självklart att ta det.

Så varför bestämde du dig ändå för att ta jobbet?
– Fordonsbesiktning är fortfarande en väldigt mansdominerad bransch och jag gillar utmaningar. Sedan blir vi kvinnor som har konverterat och bär slöja tyvärr dagligen utsatta för kränkningar. Detta på grund av fördomar om att vi alltid är förtryckta och inte får göra olika saker. Det kändes viktigt att ta det här jobbet för att visa att vi är som alla andra. Och då förhoppningsvis bana väg för fler kvinnor i samma situation.

Hur är könsfördelningen på din station?
– När jag började var alla besiktningstekniker män, men strax efter det anställde jag en kvinna. Och det finns faktiskt fler kvinnor som är stationschefer, och även regionchefer, inom Bilprovningen.

Vad gör man som stationschef?
– Förutom att delta i möten, utföra mycket pappersarbete och besvara frågor från medarbetarna är jag ute på golvet, därför att de ska känna att jag är med dem där. Och eftersom jag fick gå en fyra månader lång utbildning till certifierad besiktningstekniker när jag började hoppar jag nu också ofta in och besiktar själv.

Vad är det bästa, och den största utmaningen, med jobbet?
– Förutom utbildningen så är det bästa att jag har fått flera jättebra mentorer. Bra är också att ledningen har en tillit till oss stationschefer så att de inte kontrollstyr allt vi gör. Den största utmaningen är att lära sig allt det tekniska som jag behöver ha koll på.

Hur är du som chef?
– Jag lyssnar mycket på medarbetarna men är inte heller rädd att ta impopulära beslut. Fast då är jag noga med att förklara att vi måste kunna prova att göra nytt och att man annars behöver komma med en annan lösning som kan testas. Överlag tror jag det är bra att vara väldigt öppen, ha en tydlig kommunikation och sätta tydliga mål. Sedan kan man alltid diskutera hur målet ska nås.

Hur har du hittills blivit bemött?
– Från personalens sida har jag inte upplevt några fördomar alls. Men från en del kunder har jag tyvärr blivit ifrågasatt ibland och fått höra sådant som: ”Men lilla flicka, kan du verkligen göra det här?”

Frida Pettersson

Gör: Stationschef på Bilprovningen Västerås-Tunbytorp.

Ålder: 38 år.

Bor: Västerås.

Karriär: Chefsroller på McDonalds och butikschef på Jysk.

Bästa avkoppling från jobbet: Baka småkakor och vara ute i naturen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.