Resultatet av att jag tog på mig ansvaret att rädda upp projekt till vilket pris som helst, ledde till att företaget jag jobbade för aldrig behövde lösa sina verkliga problem. Företaget behövde aldrig anställa fler eller göra färre projekt för jag var ju där. Kvällar, helger, semestrar.
Det var jag som fick betala priset när jag inte längre orkade. Självklart måste strukturella förändringar ske hos företag och arbetsgivare för att de ska ta sitt ansvar, men jag vill att du tar ditt i dag. Jag vill att du tar dig en rejäl funderare över vad som funkar och inte på din arbetsplats.
Att du sätter gränser.
Att du tar ärliga och modiga konversationer med kollegor och chefer.
Att du jobbar rimliga tider.
Att du inte öser på med uppgifter utanför din arbetsbeskrivning.
Att du säger upp dig när situationen är ohållbar.
Helt enkelt: Att du tar beslut som är rätt för dig och ditt välmående, även när det tar emot. Bygg upp styrkan att göra djärva saker inte styrkan att uthärda.
/Matilda Schmachtl, terapeut och coach på Efflect.