Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

"Apotekspersonal borde vaccineras tidigare"

Sedan början av året har drygt 50 allvarliga tillbud kopplade till corona rapporterats in från apoteken. Anställda som riskerar att utsättas för smitta bör därför få gå före i vaccinationskön, anser Unionens fackliga företrädare på Apoteket AB.
Niklas Hallstedt Publicerad
Fredrik Sandberg / TT
Apoteksanställda borde få gå före i vaccinationskön eftersom de dagligen möter människor som kan vara smittade, anser facket på Apoteket AB. Fredrik Sandberg / TT

Det är till Arbetsmiljöverket som arbetsgivarnas är skyldiga att anmäla om en anställd har exponerats för coronaviruset. Sedan början av 2021 har över 50 allvarliga tillbud om corona rapporterats in från apoteksföretagen. 

Att det inträffar relativt ofta på landets apotek är inte överraskande, tycker Per Skoglund, ordförande för Unionens riksklubb på Apoteket AB.

– Det beror så klart på att apoteket är en naturlig plats att besöka om man är krasslig. Man kanske inte vet om att man är sjuk eller så struntar man i det när man ska köpa sin medicin.

Per Skoglund jobbar för närvarande fackligt på heltid, men han får mycket input från medlemmar som handlar om covid och hur frågan hanteras ute på apoteken. Om personalen insjuknar i högre grad än den övriga befolkningen vet han inte, eftersom facket inte har tillgång till en sådan statistik.

Att personal insjuknar i corona på ett företag med 3 300 anställda på 400 apotek över hela landet, är däremot ganska självklart.

Läs mer: Företag snabbtestar personal 

– Vi känner till att det finns fall, men det är svårt att veta om det är många eller få. Och det är klart att det finns personal som är orolig. Men jag tror inte att oron är värre än i samhället i övrigt. Sedan finns det särskilt utsatta arbetsuppgifter som orsakar oro, det gäller exempelvis när man lämnar ut självtester på vissa apotek. Där är ju risken större att man möter någon som är smittad.

Enligt Per Skoglund har arbetsgivaren vidtagit flera åtgärder för att skydda medarbetarna. Han nämner bland annat att det finns en särskild coronagrupp på företaget som inhämtar myndigheternas direktiv, att det har satts upp plexiglas i kassorna, att personalen erbjuds visir och att antalet besökare på apoteken har begränsats.

– Man kan kanske önska att åtgärderna kom snabbare, men jag vet inte om det alltid är möjligt. Sedan tycker vi att arbetsgivaren skulle kunna vara bättre på att lyssna på vår oro, exempelvis för personal som är gravida och personal som lämnar ut självtester.

Borde apotekspersonal få gå före i vaccinationskön?
– Ja, jag tycker att mina kollegor som jobbar på öppenvårdsapotek och som dagligen möter en grupp människor som kan vara smittade ska gå före.

Andra verksamheter utöver apoteken där antalet inrapporterade tillbud till Arbetsmiljöverket varit högt är bland annat Systembolaget (100 fall hittills i år), verksamhet som utförs av huvudkontor (84), teknikkonsultbranschen (46), callcenter (38).

Läs även: Många anmälningar från Systembolaget

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.