Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vägrade halvera lönen - blev avskedad

När företaget började gå knackigt under coronapandemin ville arbetsgivaren halvera lönen för säljaren. När han inte gick med på det avskedades han. Nu stämmer Unionen medicinföretaget.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Eftersom Asien ligger flera timmar före Sverige tidsmässigt var det enklast för säljaren och arbetsgivaren att han jobbade hemma. Colourbox

Säljaren sålde in bolagets produkter på den kinesiska marknaden. Eftersom Asien ligger flera timmar före Sverige tidsmässigt var det enklast för både honom och arbetsgivaren, Gynius Plus, att han jobbade hemifrån. Nio på morgonen i Kina motsvarar exempelvis klockan två på natten i Sverige. 

Läs mer: Sänkt lön vid distansarbete?

Arbetet flöt på bra fram till början av förra året då coronapandemin startade. Bolaget fick det tufft på den kinesiska marknaden och i augusti ringde företagets vd upp säljaren och ville halvera hans lön. Vd:n ansåg också att säljaren misskött sitt arbete genom att inte vara på kontoret, trots att det var något de kommit överens om när anställningen började.

När säljaren vägrade att halvera sin lön uteblev lönen helt efter sommaren. Han kontaktade då Unionen som framställde ett lönekrav på företaget. Men efter två månader kom ett avskedsbrev från arbetsgivaren, där grunden var olovlig frånvaro.

Nu stämmer Unionen företaget på sammanlagt 120 000 kronor i tingsrätten och kräver också att mannens anställning ska fortlöpa tills ärendet är avgjort.

Kollega har sökt företaget för en kommentar utan resultat.

Läs mer: Vägrade timanställning - blev avskedad 

Får arbetsgivare sänka din lön?

För att lönesänkning ska vara möjligt krävs att arbetsgivaren har stöd av kollektivavtal eller om avtal saknas, en överenskommelse med varje anställd.

Detta eftersom man i anställningsavtalet har fastställt vilken lön den anställde ska få för utfört arbete. Den överenskommelsen kan normalt inte brytas utan att båda parter är överens. En arbetsgivare kan alltså inte ensidigt sänka en anställds lön utan att den anställde går med på det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.