Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Fortsatt distansjobb kan öka flyttviljan

Tre av fyra yrkesverksamma hoppas på en förändrad arbetssituation efter coronapandemin. Högst i kurs står att få större möjlighet att jobba hemifrån. Samtidigt är fyra av tio kontorsanställda beredda att flytta vid fortsatt distansarbete.
Anita Täpp Publicerad
Colourbox, Karin Wesslén / TT
De flesta som kan tänka sig att flytta, om distansarbetet fortsätter, vill komma närmare naturen. Colourbox, Karin Wesslén / TT

Nästan 70 procent av de yrkesverksamma har svarat att deras jobb har påverkats till följd av coronapandemin i en Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Blocket jobb.

Den vanligaste orsaken är att man har fått mer att göra, vilket en fjärdedel har uppgett. För 17 respektive 16 procent har i stället förändringen berott på att man nu distansarbetar eller att man har fått mindre att göra.

Efter pandemin hoppas 74 procent av deltagarna i undersökningen på en förändrad arbetssituation. Näst högst på önskelistan står att få en högre lön, ett lugnare och mindre stressigt arbetstempo liksom att få en bättre balans mellan jobb och fritid.

Läs mer: Professor oroas över fortsatt distansarbete

Mest eftertraktat är dock att ha större möjlighet att jobba hemifrån, vilket nästan en tredjedel av de tillfrågade har uppgett.

Enligt en annan Sifo-undersökning, beställd av molntjänstföretaget Citrix, kan nästan 40 procent av de kontorsanställda också tänka sig att flytta, inom Sverige eller utomlands, om distansarbetet fortsätter under en längre tid.

Läs mer: Småbarnsföräldrar trivs bäst med hemmajobb

Det framför allt med motivet att få en ökad livskvalitet, där det främsta skälet enligt webbtidningen ComputerSweden är att komma närmare naturen, vilket 68 procent av de flyttbenägna uppgav som skäl. Men också faktorer som att komma närmare släkt och vänner liksom lägre boendekostnader spelar roll.

Fotnot: I båda Sifo-undersökningarna, gjorda på uppdrag av Blocket jobb respektive Citrix mellan den 27 juli till 6 augusti 2020 och 25 augusti till 2 september 2020 har drygt 1 000 yrkesverksamma deltagit.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.