Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Scania erbjuder anställda avgångspension

Scania ska minska personalstyrkan med 1 000 tjänstemän i Sverige. För att lyckas kommer bolaget nu med ett erbjudande om avgångspension. Unionenklubben är nöjd med innehållet och att det bygger på frivillighet.
Ola Rennstam Publicerad
Anders Wiklund / TT
Scania ska minska sin personalstyrka globalt med tio procent, varav 1 000 tjänstemän i Sverige. Anders Wiklund / TT

Den 1 juni meddelade lastbilstillverkaren Scania omfattande nedskärningar i verksamheten till följd av bland annat corona. Totalt vill bolaget minska personalstyrkan med tio procent eller 5 000 tjänster globalt, varav 1 000 tjänstemän i Sverige, främst i Södertälje.

Läs mer:  Scania stänger ner i Europa

Sedan dess har 600 konsulter fått lämna bolaget och nu kommer nästa steg. Det handlar om ett erbjudande om avgångspension till utvalda medarbetare som fyllt 64 år samt ett erbjudande till anställda i åldern 65-68 år. Unionenklubben i Södertälje med 3 400 medlemmar är positiva till upplägget:

– Jag känner mig nöjd och glad att det bygger på frivillighet. Och då inte frivillighet i stil med ”tacka ja till det här annars blir du uppsagd”. Skulle vi inte nå fram till de här 1 000 tjänsterna då blir det las-diskussioner men det är i så fall i ett senare skede. Vi tror och hoppas att vi löser det utan övertalighet med de här frivilliga erbjudandena, säger ordförande Mari Carlquist.

Facket har förståelse för att besparingarna måste göras.

– Företaget har kunnat visa varför de behöver göra det här. Det känns rimligt och vi kan acceptera det. Vi har stämt av innehållet i avgångspensionen med Unionens pensionsexperter som säger att erbjudandet innehåller alla komponenter som bör finnas med.

För att säkerställa att nödvändig kompetens behålls i bolaget kommer inte alla som uppfyller ålderskriterierna att få erbjudandet.

– Om man har en kompetens som vi skulle behöva ta in externt eller om det tar för lång tid att lära upp någon ny person kommer man inte få något erbjudande. Vi kan inte skicka ut folk och därefter ta in kompetensen utifrån, då har vi inte tjänat något på det, säger Mari Carlquist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.