Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Anställda på Ryanair omplaceras

Samtliga Unionenmedlemmar anställda av Ryanair på Skavsta har erbjudits placeringar på andra baser runt om i Europa. Visstidsanställd markpersonal på flygplatsen får däremot inte sina kontrakt förlängda.
Ola Rennstam, Kamilla Kvarntorp Publicerad
Johan Nilsson/TT
Ryanair har kvar sin bas på Skavsta till och med den 31 mars i år. Johan Nilsson/TT

I december meddelade flygbolaget Ryanair att det skulle lägga ner sin bas i Skavsta utanför Nyköping den 31 mars i år. Beslutet innebär att hälften av bolagets 30-tal flyglinjer från flygplatsen kommer att försvinna.

Läs mer: Oro på Ryanair efter nedläggning

Enligt Ryanair är orsaken leveransförseningar av flygplansmodellen Boeing Max 737, svensk flygskatt och att efterfrågan på flygresor har sjunkit. Samtliga kabinanställda varslades om omplacering och nu är mbl-förhandlingarna mellan Unionen och Ryanair avslutade.

– Samtliga 60 medlemmar har erbjudits placering på annan bas, spritt över hela Ryanairs nät i Europa. Ett antal medlemmar har valt att tacka nej, säger Robin Larsson, ombudsman på Unionen Östra Sörmland Gotland.

Läs mer: Ryanair lägger ner på Skavsta

En del av de berörda Unionenmedlemmarna har arbetat på Skavstabasen i tio år.

– Många har familj och vill stanna eftersom de är rotade här. Just nu för vi förhandlingar med arbetsgivaren om vad som händer för de individer som tackat nej till erbjudandet om omplacering. Vi i Unionen hävdar att det är svensk lagstiftning som gäller och att det handlar om uppsägning på grund av arbetsbrist, säger Robin Larsson.

Ryanairs beslut att sluta flyga till och från Skavsta får även konsekvenser för de som jobbar på flygplatsen. Alla tillsvidareanställda tjänstemän på Skavsta flygplats får behålla sina jobb. Men flygplatspersonal som har visstidsanställningar och timanställningar får inte sina kontrakt förlängda efter utgången av mars, berättar Unionens ombudsman Bo Sjösten.

Han vet inte exakt hur många av Unionens medlemmar som berörs, men han bedömer att det handlar om en handfull medlemmar som hanterar incheckningen och liknande tjänstemannaarbeten.

Det finns även en övertalighet bland fastanställda Unionenmedlemmar.

– Det löser företaget genom att några är föräldralediga alternativt är studielediga. Kommer de tillbaka kan det bli kris, då får vi nog sätta oss i övertalighetsförhandlingar, säger Bo Sjösten.

Kollega har sökt Ryanair utan resultat.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.