Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Sämre tider väntar för Scania

Svag efterfrågan och sjunkande orderingång. Nästa år väntar tuffare tider för lastbilstillverkaren Scania.
– Det är klart att det är trevligare att vara på uppåtgående, säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande.
David Österberg Publicerad
Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT
Fack och arbetsgivare på Scania är överens om att i första hand se över behovet av konsulter på tjänstemannasidan. Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

I går, måndag, släppte buss- och lastbilstillverkaren Scania sin delårsrapport för årets första nio månader. Den visar ökad omsättning och ökad vinst jämfört med förra året.

Men snart väntar tuffare tider för Scania. Anledningen är bland annat minskad orderingång och minskad efterfrågan.

– Det har varit en avmattning på alla viktiga marknader, förutom Brasilien, säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande.

Avmattningen innebär att flera hundra visstidsanställda i produktionen inte kommer att få sina kontrakt förlängda, säger Henrik Henriksson, vd för Scania, till TT.

– Vi får gå ned i produktionstakt och sänka den så att den möter efterfrågan. Vi bygger ju bara lastbilar som vi har fått beställningar på, vi bygger inte på spekulation.

Även på tjänstemannasidan blir det troligtvis nedskärningar, enligt Mari Carlquist.

– Vi är överens med arbetsgivaren att i första hand titta på konsultbehovet och avsluta där. Än så länge har vi inte fått några signaler om uppsägningar av tjänstemän.

Hur stor är oron bland dina medlemmar?
– Det är ingen som är superorolig. Men det är klart att det är trevligare att vara på uppåtgående och nyanställa.

Scanias senaste kris inträffade åren 2008 och 2009. Då införde företaget bland annat fyradagarsvecka för att spara pengar.

– Men det här liknar inte den krisen. Just nu finns inga tecken på någon kraftig lågkonjunktur, säger Mari Carlquist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.