Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Intervjurobot ska testas av psykolog

Rekryteringsfirman TNG har utvecklat en robot som kan sköta anställningsintervjuer. Nu ska robotens förmågor testas av en psykolog.
David Österberg Publicerad
TNG
Tengai kan både le och nicka mot den hon intervjuar. TNG

Den som anställer vill såklart hitta den person som är bäst lämpad för jobbet. Men risken finns att rekryteringsprocessen påverkas av fördomar och att kandidater väljs bort på grund av kön och etnicitet - eller på grund av hur de beter sig på intervjun.

Flera företag använder sig därför av olika metoder för att minska risken för att fördomar styr rekryteringen. Det kan till exempel handla om att be om cv:n utan namn och ålder eller att ställa exakt samma frågor till alla kandidater.

Ytterligare ett sätt kan vara att låta en robot sköta intervjuerna. Rekryteringsfirman TNG har, tillsammans med Furhat robotics, utvecklat roboten Tengai. En intervju med Tengai tar mellan 15 och 18 minuter och alla kandidater får samma frågor. Roboten har ett människoliknande ansikte och kan le, nicka, luta på huvudet och humma.

Tengai spelar in intervjuerna och skriver ut dem och kan också hjälpa till med att värdera kandidaternas svar. Enligt TNG innebär robotintervjuerna att rekryteringen blir mindre fördomsfull. Tengai bryr sig till exempel inte om hur någon hälsar, pratar eller ser ut.  

Roboten är fortfarande under utveckling och under hösten ska den testas av psykologen och forskaren Anders Sjöberg. Han ska bland annat undersöka Tengais intervjumetodik och intervjuresultat.

Enligt ett pressmeddelande är han skeptisk till AI-försök som syftar till att återskapa mänskliga förmågor.

– Men Tengai är det första seriösa försöket jag stött på där projektgruppen är öppen för att vetenskapligt granska både validitet och användbarhet i urvalsprocessen, säger han.

Hur väl Tengai lyckas återstår att se. Intresset bland chefer och HR-specialister att använda sig av robotar i rekryteringen tycks i alla fall vara stort – åtminstone på sikt. 43 procent kan tänka sig att använda en robot inom två år, 19 procent inom ett år och 11 procent inom sex månader.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.