Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så funkar LED-lampan

Nej, tiden är inte ur led, tvärtom – den energismarta LED-belysningen håller på att ta över helt.
Ola Rennstam Publicerad
Big ideas/Colourbox
LED-lampan blir allt vanligare i kontorsmiljöer. Big ideas/Colourbox

PÅVERKAN

➧ Dagsljus påverkar både produktivitet och hälsa, visar studier från Stressforskningsinstitutet. Trots det har många arbetsplatser i dag undermåligt ljus. På kontor och lager som helt saknar tillgång till dagsljus kan ny teknik som till exempel Smart LED, som ger ett dagsljusliknande ljus, skapa en bättre arbetsmiljö. Och spara energi.

LJUSET

➧ Hur mycket ljus en lampa ger anges i lumen (lm). En LED-lampa på 470 lumen lyser som en glödlampa på 40 W. Ljuset har även olika färgtemperaturer som anges i kelvin (K), där ett högre värde innebär ett kallare ljus. 2 700 K är vanligt på lampor i hemmiljö medan 4 000 K ger ett neutralvitt ljus och är vanligare på kontor.

MÅNGA FÖRDELAR

➧ Att ersätta en glödlampa med en LED-lampa ger en genomsnittlig energibesparing på 80 procent. En LED-lampa av hög kvalitet har en livslängd på upp till 15 000 timmar, jämfört med glödlampans 1 000 timmar och lågenergilampans 10 000 timmar. LED-lampor innehåller inga skadliga ämnen som bly eller kvicksilver, de går att tända och släcka ofta och tänds direkt, även i kyla.

NOBELPRISBELÖNT

➧ Tre japanska forskare belönades med 2014 års Nobelpris i fysik för att ha uppfunnit den blå lysdioden (LED). Röda och gröna dioder hade funnits sedan 1920-talet, men utan det blå ljuset kunde inte vitt ljus skapas. När pristagarna i början av 1990-talet lyckades få ut de blå strålarna revolutionerades belysningstekniken från grunden.

TEKNIKEN

➧ LED står för Light Emitting Diode, vilket betyder lysdiod. Dioden är inte större än ett sandkorn och har ingen glödtråd utan alstrar ljus när ström leds genom en halvledare.

SMART LED

➧ Med smarta lampor avses oftast LED-lampor med dimmerfunktion som går att styra efter humör, smak och tid på dygnet. De kan också ha inbyggd närvarosensor.

Enligt Energimyndigheten drar styrbara lampor aningen mer el än vanliga LED-lampor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.