Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många fördelar med arbete i det fria

Varför sitta inne och uggla på ett dystert kontor när solen skiner och luften doftar av sommarens alla blommor. Jobbet? Inga problem. Det går att förlägga kontorsarbetet utomhus och vinsterna är många, menar forskare.
Johanna Rovira Publicerad 3 juni 2019, kl 11:31
www.colourbox.com
Det finns många positiva hälsoeffekter av att jobba utomhus, enligt ny forskning. www.colourbox.com

Friskare medarbetare, ökad kreativitet, effektivare återhämtning, ökad empati och samarbetsförmåga – de positiva hälsoeffekterna av att vistas ute i det fria är många, menar Susanna Toivanen, professor i sociologi vid Mälardalens högskola. I rapporten Ute är inne – kom igång med kontorsarbete utomhus, tipsar hon om hur företag kan komma igång med kontorsarbete utomhus.

Med dagens teknik kan man jobba nära på var som helst, flera företag har redan testat utomhuskontor. Sittplats, wifi, el samt skydd mot väder, vind och sol är vad som behövs för att utekontoret ska fungera optimalt. Fasta utomhuskontor kan vara öppna året runt, eftersom det är extra viktigt att maximera intaget av dagsljus under vintern.

Kan man av olika skäl inte ställa upp ett fast utekontor kan en altan eller terrass utrustade med eluttag vara ett alternativ. Allt jobb behöver inte heller utföras utomhus, till en början kan det vara bra att testa sig fram för att kolla vilka arbetsuppgifter som lämpar sig att göra i det gröna. Det är också viktigt att cheferna föregår med gott exempel och uppmuntrar medarbetare att utföra fler arbetsuppgifter utomhus.

- Att implementera en kultur på arbetsplatsen där det blir normalt att ringa samtal, planera jobb och svara på mejl i naturen kan göra mycket gott för hälsan hos medarbetarna, säger Susanna Toivanen i ett pressmeddelande.

TIPS FÖR UTOMHUSJOBB

• Gör en enkät. Fråga  medarbetare vad de behöver för att utföra arbetsuppgifter utomhus.

• Uppgradera utomhusytor för kontorsarbete. Utgå från vad ni har, fixa några gröna planteringar, installera sittvänliga ytor med bord, bygg vindskydd och sätt tak över vissa ytor.

• Ta fram en enkel och tydlig policy –när, var och hur.

• Utvärdera  kontinuerligt för att utveckla konceptet.

 

Källa: Rapporten Ute är inne

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.