Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Gå från jobbet med stil

Drömmer du om att säga dina medarbetare eller din chef ett sanningens ord när du ska sluta? Det skulle kanske kännas fantastiskt skönt där och då. Men det vore inte så smart.
Anita Täpp Publicerad
Stockfoto
Lämna jobbet på ett snyggt sätt. Stockfoto

Att säga upp sig för att gå till ett annat jobb kan vara en stor anspänning. Kanske oroar du dig för att din chef ska bli besviken och upprörd, eftersom företaget verkligen satsat på dig? Eller är det kanske just denne chefs ledarstil eller jobbiga medarbetare som gjort att du inte längre vill vara kvar? I sådana fall kan uppsägningssamtalet bli extra laddat.

Men att ta det här tillfället i akt för att tala ut om det eller något annat du inte gillar på jobbet vore synnerligen oklokt. I stället bör du fokusera på positiva saker och uppträda så professionellt som möjligt.

– Allt du gör ger avtryck, bygger ditt rykte och varumärke. I det här sammanhanget är det extra viktigt att du visar respekt, integritet och mognad och inte skäller eller säger dumma saker. För oavsett hur länge du har varit anställd blir det här tillfället något som din arbetsgivare kommer att minnas, säger ledarskapskonsulten Eva Norrman Brandt.

– Om du är förbannad för att något har gått felaktigt till är det bara att inse att du inte kan göra något åt det nu och att det är någon annan som bestämmer.

En viktig anledning till att uppträda professionellt vid mötet är naturligtvis att du kan behöva goda referenser från arbetsplatsen framöver. En annan att den här chefen, liksom andra medarbetare, också kan bli din kollega i framtiden.

Ett sätt att förhindra att du ändå kommer att agera i affekt på mötet kan vara att förbereda dig mentalt genom att skriva en lista med punkter på det du vill ta upp på mötet och sedan sakligt försöka hålla dig till dem.

– När man gör en sådan lista är det också bra att fundera över det du är kritisk mot. Är det här bra att säga? Kommer något att bli bättre av det?

Det är inte ovanligt att få ett motbud när man säger upp sig, till exempel ett erbjudande om högre lön om man stannar kvar. Det är dock ingen lösning som Eva Norrman Brandt förespråkar.

– Om lönen har varit problemet kan man överväga det. Men ditt beslut att säga upp dig har föregåtts av en lång mental process. Om du då ändå stannar kvar för några tusenlappar kan det leda till en svår situation för både dig och arbetsgivaren, säger hon.

För det första signalerar det att du egentligen inte vill vara kvar. För det andra kan velande, att först sluta och sedan ändra sig, uppfattas som att du saknar stabilitet och beslutsamhet.

En del byter jobb för att de inte längre känner sig önskvärda på arbetsplatsen. Om man får orättvis feedback är det viktigt att stå upp för sig själv.

– Man bör inte heller då gå i polemik med sin chef, utan lugnt förklara att ni har olika åsikter. Det är bättre att gå till facket än att bråka själv för att få till ett bra avgångsvederlag, säger Eva Norrman Brandt.

Även i din roll som chef och arbetsgivare har du ett ansvar för att uppträda professionellt när en medarbetare säger upp sig, påpekar Eva Norrman Brandt.

– Med tanke på företagets rykte måste man acceptera den anställdes beslut. Man får aldrig hota den som vill gå. Det kan ju faktiskt vara så att personen senare vill komma tillbaka och då behöver man hålla dörren öppen för det.

Däremot ska man naturligtvis alltid fråga varför medarbetaren vill sluta.

– Kan du inte påverka beslutet får du se det som feedback och försöka lära dig något av det.

NÄR DU SÄGER UPP DIG

  • Fokusera på det som har varit bra på jobbet.
  • Uppträd professionellt. Visa respekt, integritet och mognad.
  • Skriv en lista på saker du vill ta upp och håll dig till det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Till vänster författaren Nicolas Jacquemot, till höger en man som packar ihop sina saker från ett kontor.
Hitta din passion och maxa arbetslivet! Nicolas Jacquemot, doktor i ledarskap, ger råd om hur du kan hitta mening och klarhet i karriären. Läs mer om hans nya bok och få tips för att våga drömma stort. Foto: Elisabeth Ohlsson/Colourbox.

När man har gjort karriär, barnen är nästan vuxna och man har 15–20 år kvar i yrkeslivet – då kommer ofta tankarna på om det är dags att göra något helt annat i livet. Den stora frågan är bara vad. Det är vad Nicolas Jacquemot, doktor i ledarskap och författare, försöker svara på i sin nya bok Meningen med arbetslivet.

I din bok uppmanar du oss till att vi ska våga drömma. Är vi dåliga på det?

– Många av oss är nog väldigt bra på att drömma och föreställa oss saker. Under en middag kan jag slänga ut frågan: ”Om ni inte jobbade med det ni gör, vad skulle ni göra i stället?” Jag tror att nästan alla skulle kunna svara, för de flesta av oss har en tanke. Vi kan drömma, men vi är också duktiga på att lista hindren och avfärda tankarna som orealistiska – att vi är för gamla och saknar rätt utbildning.

Varför harvar vi på i gamla hjulspår trots drömmarna?

– För att man vet vad man har men inte vad man får. Ibland är det så att det inte är tillräckligt illa för att man ska våga kasta sig ut i något nytt. Även om du är trött på arbetsuppgifterna så trivs du med kollegor och gillar att vara en del av det sammanhang som jobbet ger. Det kan vara skönt att bara komma till jobbet, det trygga som du är duktig på. Det är verkligen inget dåligt med det. Men känner du att suget efter det nya är starkare än rädslan att lämna det gamla kan det vara tecken på att det är dags att söka dig vidare.

Om jag känner så men utan att veta exakt vad jag vill – hur tar jag reda på det?

– Börja med att kartlägga dina önskningar – vad vill du ha mer eller mindre av i ditt arbetsliv? Fler utmaningar eller mindre stress? Jobba friare eller ha färre möten? Fokusera sedan på dina styrkor och tänk brett. Fråga en kollega som du känner förtroende för om vad hen tycker att du är bra på, och det kan vara andra saker än vad du själv tänkt. För att hitta drömjobbet ska du utgå från din passion. Hittar du inte det i jobbet, kolla vad du tycker om utanför jobbet. Gillar du naturen kanske du vill ha mer av det i ditt nästa jobb.

Börja med att kartlägga dina önskningar

Hur ska man våga ta det första steget?

– Titta på delarna som jag just nämnde. Ofta vill man lite för mycket på en gång, ta i stället ett steg i taget. Visualisera målet, men skapa delmål på vägen. Du behöver inte ha bråttom.

Kan man inte bara få vara nöjd, måste man vilja vidare?

– Alla behöver inte byta yrkesbana. Det råder ett slags utvecklingsstress i arbetlivet. Idealet är att du ska vilja vidare inom några år. Och ska du göra karriär är det nästan självklart att slutmålet är att bli chef. Men alla vill ju inte gå den vägen.

– Om man under ett utvecklingssamtal på jobbet får frågan var man ser sig själv om fem år och svarar ”här” kan man nästan få stämpeln som en person helt utan ambitioner. Fast det är lite dubbelt. För egentligen är du drömmen – arbetsgivare vill ju ha lojala och duktiga medarbetare. Man jag upplever ändå att den här normen har börjat bli ifrågasatt, särskilt när man är mitt i livet.

Till sist: Vad är meningen med arbetslivet?

– Det är olika för olika personer. Men många som är mitt i livet börjar ofta fundera på vad som är nästa steg. Vi kan blicka bakåt och ändå ha många år kvar i arbetslivet. I medelåldern är det vanligt med tankar som ”Är detta allt jag ska göra resten av livet? Och gör jag verkligen vad jag vill?”.

– Vi reflekterar ofta kring vad vi vill ha mer eller mindre av i livet. För det är mycket som ändras, vi åldras, barnen blir äldre och flyttar hemifrån och man får mer tid över till annat. Dessutom förväntas vi jobba längre när pensionsåldern höjs. Några extra år i arbetslivet kan ge en möjlighet att studera eller växla karriär. Själv funderar jag som bäst på vad jag vill göra när jag är 60.

NICOLAS JACQUEMOT 

GÖR: Författare, kommunikationsrådgivare och doktor i ledarskap. 

AKTUELL: Med nya boken ”Meningen med arbetslivet: handbok för dig som vill vidare”.

ANTAL YRKEN GENOM KARRIÄREN: 13.

SÅ MYCKET JOBBAR JAG PER DAG: 6–10 timmar – det varierar eftersom jag är egenföretagare.

5 råd för att gå vidare i yrkeslivet

Identifiera vad du vill förändra i ditt liv. Vad vill du ha mer eller mindre av? Hur vill du att ditt arbetsliv ska se ut? 

Skapa en målbild. Hur ser målet ut? Föreställ dig känslan när du är på den plats du drömmer om. 

Staka ut vägen till hur du når målet. Vilka hinder ser du och hur tar du dig an dem? Gäller såväl yttre som inre, exempelvis självtvivel. 

Ta hjälp av andra – ensam är inte stark. Bygg nätverk.

➧ Inse att du har både styrkan och verktygen som krävs – skaffa dig kunskapen och erfarenheten.