Hoppa till huvudinnehåll
Jämställdhet

Chefens kön påverkar beskrivning i media

Manliga chefer beskrivs i affärspressen som resultatinriktade och affärsorienterade, kvinnliga ledare som personliga, mjuka och beroende av andra. Det visar en ny studie från Örebro universitet.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Colourbox
Media befäster stereotypa bilder av män och kvinnor som chefer. Colourbox

Manligt chefskap beskrivs i affärstidningarna Affärsvärlden och Dagens industri med metaforer om vapen, sport, fordon och teknik – att de har kniven mot strupen. Kvinnligt ledarskap kopplas däremot samman med lek, spel, natur och väder – de lägger pussel och de står i stormens öga.

Läs också: Myt med kvinnligt ledarskap

– Media spelar en viktig roll när det gäller att konstruera, förändra eller som i det här fallet befästa stereotypa bilder av kvinnor och män. Det får konsekvenser för hur samhällets bild av män och kvinnor i rollen som chefer både befästs och förstärks, säger Magnus Hansson, forskare i företagsekonomi, i ett pressmeddelande.

Han har analyserat hur chefer beskrivs i 20 artiklar i tidningarna under perioden oktober 2014 till april 2015.

Enligt artiklarna når män toppen därför att de är aktiva och jagar framgång, kvinnor skapar däremot inte sin egen framgång. De gör karriär därför att de får vind i seglen.

Kvinnliga och manliga chefer får inte heller svara på samma slags frågor när de intervjuas. Männen berättar om företaget, men får också ofta frågor om fritidsintressen och vilken bil eller båt de har. Kvinnorna får i stället personliga frågor om balansen mellan arbete och familjeliv, äktenskap, barn och relationen till föräldrarna.

Läs också: Chefens ålder påverkar mer än kön

Läs också: Genusfällan - koll på könsmönstren på kontoret

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jämställdhet

7 sätt att öka jämställdheten

Ett lyckat jämställdhetsarbete leder till bättre rekryteringar och högre lönsamhet. Här är sju tips som får jämställdheten att blomstra på din arbetsplats.
Publicerad 15 maj 2025, kl 09:30
En nyckel för att lyckas skapa en jämställd arbetsplats är att jobba med normer och beteenden. Foto: Colourbox
  1. Börja prata om företagets jämställdhetsmål och gör en bedömning om det finns ojämställdhetsproblem på arbetsplatsen. Prioritera ett par av dessa problem och upprätta en plan för hur de ska åtgärdas. Följ upp arbetet för att säkerställa att förändring sker. Om inte, gör ett omtag.
     
  2. Granska de normer som finns på arbetsplatsen, och förändra om det behövs. Var aktiv och visa vilka beteenden som inte är önskvärda, säg ifrån.
     
  3. Bestäm vilka regler som gäller och hur ni som medarbetare är mot varandra. Föregå själv med gott exempel.
     
  4. Jämställdheten börjar med chefen. Satsa på att utbilda ledarna, normer och beteenden skapas uppifrån och går nedåt i organisationen. Chefer kan behöva hantera motstånd mot jämställdhetsarbetet. Det betyder att kunna kommunicera och motivera varför företaget arbetar med jämställdhet.
     
  5. Kommunicera er vision. Det går inte att bara tänka ut ändrade normer kring jämställdhet utan att kommunicera dem. Hitta informella ledare som är intresserade av jämställdhet.
     
  6. Ett företag som vill rekrytera mer jämställt måste börja med jämställdhetsarbetet och ändra normer kring jämställdhet internt i företaget – innan man börjar rekrytera. Att enbart anställa några kvinnor på en mansdominerad arbetsplats löser inte jämställdheten.
     
  7. Glöm inte: Håll ut – förändringsarbete tar tid.

Källa: Jämställdhetsmyndigheten/Sara Nilsson, senior utredare.

Text: Teres Hallman

Läs mer

Foto: Erik Abel

Mansdominerade Norra Skog följde tipsen och fick högre lönsamhet och bättre rekryteringar på köpet. Läs artikeln här.