Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Digitalisering minskar IT-chefens betydelse

Den traditionella IT-chefen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens fokus på digitalisering. Den digitala omställningen har lett till en stadig marginalisering av yrkesrollen. Det visar ny forskning vid Göteborgs universitet.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox.com
Många IT-chefer får ställa in sig på att sköta ren IT-drift i framtiden, medan andra funktioner tar över ansvaret för företagens digitalisering. Colourbox.com

Historiskt sett har IT-chefen varit den person som lett företagens infrastrukturfrågor och som haft en självklar plats i ledningsgruppen. Men i och med att alla organisationer nu succesivt ställer om sitt sätt att arbeta förändras även IT-chefens roll. IT-budgetarna för världens företag har ökat konstant sedan 2015, och den främsta anledningen till detta är just omställningen till att digitalisera verksamheten.

– Rollen som IT-chef ersätts nu alltmer med CDO, Chief Digital Officer, som anses nödvändig för att ta tillvara digitaliseringens fulla potential med särskilt fokus på affärsverksamhet. IT-cheferna har fått släppa kontrollen över omställningen till förmån för CDO:s vilket kan leda till konflikter och maktkamp över vilka beslut som ska tas av vem, säger Johan Magnusson, docent vid institutionen för tillämpad IT, i ett pressmeddelande.

IT-ansvariga kommer att behövas inom alla större organisationer även i framtiden, jobbet kommer inte att försvinna, enligt Johan Magnusson. Men många får ställa in sig på att ansvara för ren IT-drift, medan andra funktioner tar sig an digitaliseringen. Den strategiskt framåtblicken lämnas över till CDO:s, liksom den prestige som kommer med den platsen i ledningsgruppen.

Johan Magnusson har intervjuat 19 IT-chefer i organisationer med fler än 250 anställda. Hans forskning visar att den traditionella IT-chefen har gjort sig själv irrelevant genom att fastna i ett defensivt arbetssätt som prioriterar besparingar.
– Digitaliseringen för med sig nya utmaningar, och här har IT-chefen tappat initiativet.
Konsekvenserna av denna marginalisering blir en otydlighet gällande ansvar för digitalisering och i förlängningen en bristande digital förmåga för organisationen, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Stress triggar teknikstrul

Lider du av teknikförbannelse? Psykologen David Waskuri vet varför och sitter inne med lösningen på dina problem.
Johanna Rovira Publicerad 7 oktober 2025, kl 06:00
Känns det som att tekniken alltid krånglar för dig? Psykologen David Waskuri förklarar varför – och hur du bryter teknikförbannelsen.David Waskuri/skrivare som strular
Stress kan trigga teknikstrul och vi kan uppleva det som att vissa är mer drabbade än andra, anser psykologen David Waskuri. Foto: Evalena Andersson/Mons Brunius TT

Att datorn fryser, kopiatorn tuggar i sig papper och mobiltelefonen ballar ur har vi alla varit med om. Men vissa av oss tycks drabbas oftare av maskinosis. 

Varför är det så David Waskuri, psykolog och författare på Sveapsykologerna?

– Det finns inget vetenskapligt belägg att vissa är mer mottagliga för teknikstrul. Men det kan upplevas så. 

– Om du är stresskänslig, och redan osäker på teknik, blir du lätt nervös och gör fler misstag. Förväntningar på strul leder till att du skapar en självuppfyllande profetia. 

Vad händer med oss när tekniken strular? 

– På individnivå känner man lätt frustration, maktlöshet och irritation, vilket kan leda till ökad stress, konflikter,  sömnproblem och minskad arbetsglädje. Det blir en kognitiv belastning eftersom hjärnan behöver lägga massa energi på tekniken i stället för de egentliga arbetsuppgifterna 

– På samhällsnivå kan större it-haverier få allvarliga konsekvenser, för både ekonomin och människors trygghet. 

Vad kan man göra åt saken? 

– Stresshantering, träning och tydliga instruktioner i kombination med pauser och andningsövningar kan minska känslan av att tekniken alltid är emot en och risken för att göra misstag. 

– Det är också viktigt att arbetsgivare inte bara investerar i ny teknik utan även satsar på säkerhet, utbildning och fungerande support.