Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Ny myndighet med fackligt fokus

Landets nya arbetsmiljömyndighet har slagit upp portarna. Och där ser man kontakten med facken som nyckeln för att lyckas med sitt uppdrag.
Ola Rennstam Publicerad 12 september 2018, kl 09:50
Colourbox
Facken kommer att bli en av de viktigaste kanalerna för att få information om vad som inte funkar och vilka insatser som behövs. Colourbox

Nader Ahmadi, generaldirektör för Mynak, Myndigheten för arbetsmiljökunskap, vilket är ert uppdrag?
– Vi ska vara ett kunskapscenter och mötesplats för forskare, facken, arbetsgivare och allmänheten. Hos oss ska man kunna hitta samlad information. Vi är alltså inte något nytt Arbetslivsinstitut och ska inte bedriva någon egen forskning.

Vilken är er största utmaning?
 – Arbetsmiljöforskning är en djungel, det finns så otroligt mycket och kan vara svår att få grepp om det. Vi hoppas kunna bli en viktig portal inom området. Jag och personalen är väldigt taggade på uppgiften. Sedan har vi precis haft ett val, vilket kan innebära att våra förutsättningar kommer att förändras – först och främst måste vi säkerställa under vilka förutsättningar vi jobbar. En annan utmaning är att bringa klarhet i vår roll för våra intressenter. Tidsramarna för våra uppdrag är tajta, men vi behöver lyckligtvis inte börja från noll, det mesta är gjort, vår uppgift är att sammanställa forskningen. 

Hur ska ni samarbeta med facken?
– Vi vill ha levande information om läget är på arbetsplatserna. Facken kommer att bli en av de viktigaste kanalerna för att få information om vad som inte funkar och vilka insatser som behövs. Vi kommer också att inrätta ett verksamhetsråd på myndigheten där arbetsmarknadens parter kommer att få rådgivande roller kring vad vi ska jobba med.

Många kanske blandar ihop er uppgift med Arbetsmiljöverkets – hur skiljer sig era roller?
– De är en tillsynsmyndighet som skapar regler, bötfäller och inspekterar. Vi ska vara ett nationellt kunskapscentrum och visa upp en bild av vad som är önskvärt och ge rekommendationer om hur det kan uppnås.
 

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Mynak 11 anställda, ska växa till 35 personer år 2020. Baserat i Gävle. Verksamheten har varit igång sedan i augusti. Budget: 35 miljoner per år. Uppdraget är att sprida forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö så att den kommer till användning i praktiken. Att utvärdera och analysera arbetsmiljöpolitiken, att stödja företagshälsovårdens utveckling och att verka internationellt.

Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)

Arbetsmiljö

Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken

Elisabeth Brising Publicerad 18 april 2024, kl 06:00
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken
Till vänster en medicinsnurra på Apotek, till höger Stephanie Nielsen, Norrköping.
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken