Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer båtvarv

En arbetsledare på ett båtvarv avskedades för att han ska ha krävt pengar från underleverantörer för att de ska ges fortsatta uppdrag. Arbetsledaren bestrider arbetsgivarens anklagelser och nu har Unionen stämt båtvarvet.
Ola Rennstam Publicerad
Berit Roald/NTB scanpix/TT
Berit Roald/NTB scanpix/TT

Mannen har jobbat på båtvarvet i Stockholm i drygt fyra år och varit arbetsledare sedan 2016. Den 25 september förra året fick han ett rekommenderat brev från sin arbetsgivare med information om att han var avskedad med omedelbar verkan. Grunden till avskedet var att han, enligt båtvarvet, ska ha krävt inhyrd personal och underleverantörer på pengar för att de ska få behålla sina löpande uppdrag. Enligt arbetsgivaren har arbetsledaren därmed skadat bolaget och brutit mot lojalitetsplikten i anställningsavtalet.

Arbetsledaren själv nekar till samtliga anklagelser.

– Arbetsgivaren har inte presenterat någon bevisning utan ord står mot ord i den delen. Enligt medlemmen handlar det om en arbetsplatskonflikt med en inhyrd person där bolaget har tagit den personens falska uppgifter som sanna, säger Björn Alquist, förbundsjurist på Unionen, som företräder mannen.

Avskedet har fått stora konsekvenser för Unionenmedlemmen.

– Han mår väldigt dåligt och befinner sig i en mycket pressad ekonomisk situation just nu. Att bli avskedad innebär att man blir avstängd från a-kassan i nio veckor, säger Björn Alquist.

Unionen har nu stämt arbetsgivaren på 150 000 kronor i skadestånd för brott mot lagen om anställningsskydd, las samt ersättning för bland annat förlorad lön och semesterersättning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.