Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Mer vin och skräpmat på jobbresan

Många dricker mer och äter sämre när de reser med jobbet än när de är hemma. Nu satsar många hotell på att erbjuda sina affärsgäster motion och nyttig mat.
David Österberg Publicerad
Aleksandr/Colourbox.com
På en intensiv affärsresa upplever många att det är svårt att bevara nyttiga rutiner. Aleksandr/Colourbox.com

Det kan vara svårt att hitta tid till regelbundna måltider och motion för den som reser i jobbet. På affärsmötena blir det mycket fikabröd och på kvällen blir det ofta öl, vin och pizza på hotellet.

Företaget Resia har låtit Sifo undersöka hur hälsosamt affärsresenärer lever. Enligt undersökningen äter en femtedel onyttigare mat när de är ute och reser jämfört med när de är hemma. Dessutom dricker många mer alkohol, sover sämre och har svårt att hitta tid till träning.

– Det är svårt att få tag på bra mat under själva resorna och det är fortfarande vanligt med kanellängder och tårtor på mötesbordet. Har man varit på resande fot en hel dag och slarvat med måltiderna är det inte konstigt att man inte kan låta bli godsaker på eftermiddagen. Att ”äta för andras skull” är också vanligt och det kan vara ännu svårare att säga nej i affärssammanhang, säger Louise Andersson, kostrådgivare på Vetenskapshälsan.

Resultatet stämmer överens med en undersökning som forskare vid Columbia University presenterade 2011. Forskarna granskade läkarjournaler för människor som reste mycket i jobbet. Slutsatsen var att de personer som reste mest betydligt oftare var överviktiga och oftare beskrev sin hälsa som dålig jämfört med människor som inte reste så mycket.

Men det finns ljus i tunneln. Enligt Resia satsar många hotell på sund mat, nyttigare fika och bra gym.

– Affärsresenärerna ställer också allt högre krav på ett boende med gym eller närhet till löpspår och företag efterfrågar förslag på konferensaktiviteter kopplade till hälsa, säger Nina Olsson, resesäljare på Resia affärsresor.

Hotellgäster gillar bacon till frukost

Många ser dock fortfarande fram emot en fet frukostbuffé när de bor på hotell. För ett par år sedan bestämde sig hotellkedjan Nordic choice hotels för att satsa på hälsosammare frukostmenyer och slopade korv och bacon på 16 av sina hotell i Norge och Sverige. Men det skulle de inte ha gjort. Gästerna blev sura, hotelledningen backade och snart var flottigt kött tillbaka på bufféborden.

Ta med eget mellanmål på resan

Louise Andersson, personlig tränare och kostrådgivare, har tre tips för den som vill leva hälsosamt på jobbresorna.

  • Planera och prioritera. Ät frukt och grönt.
  • Ta med dig eget mellanmål.
  • Ta vara på vardagsmotionen – ta en snabb promenad innan mötet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Skitig toa smutsar ner kontoret

Två av tre kontorsanställda tycker att toaletten på jobbet inte håller måttet, visar en ny branschundersökning. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.
Torbjörn Tenfält Publicerad 17 december 2025, kl 06:00
Ostädad jobbtoalett med papper på golvet och dålig lukt – exempel på dålig arbetsmiljö.
Överfyllda papperskorgar och dålig städning gör att många undviker toaletten på jobbet, visar en ny undersökning från Essity. Foto: Colourbox.

Smuts, dålig lukt och pappershanddukar som växer på hög i en överfylld papperskorg.

Hygienen på jobbtoaletten handlar inte bara om renlighet. Den påverkar också hur människor upplever sin arbetsplats och i förlängningen hur de trivs och hur länge de väljer att stanna kvar. 

För att få en bild av statusen på toaletter på arbetsplatser och i offentliga miljöer har Tork, ett varumärke inom det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, ställt frågor till cirka tusen personer i Sverige. Drygt 600 av de tillfrågade arbetade på kontor.

Två av tre missnöjda med jobbtoaletten

*Två av tre (66 procent) kontorsanställda anser att arbetsplatsens toaletter sällan eller aldrig lever upp till deras förväntningar.

*Nästan en fjärdedel (24 procent) uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.

*Fyra av tio (40 procent) säger att de spenderat mindre tid på jobbet till följd av dåliga toalettupplevelser.

Det här kräver Arbetsmiljöverket 2025

Arbetsmiljöverket ska nästa år börja följa upp de föreskrifter om utformningen av arbetsplatser (AFS 2023:12), som trädde i kraft den 1 januari 2025. Hur toaletterna utformas och hur tillgängliga de är hör till det föreskrifterna reglerar. Men också i vilket skick de är.

– I arbetsmiljölagen och i våra föreskrifter står att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, det gäller även i alla toalettutrymmen, säger Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.

Hur stor toaletten på en arbetsplats ska vara finns det föreskrifter som reglerar – men inte att det måste finnas toapapper och tvål.

Att det finns tvål är en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning

– Man får utgå från att det i begreppet en god arbetsmiljö också ingår tvål och toapapper. Men föreskrifterna är inte specificerade på den detaljnivån. Att det finns tvål är ju också en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning.

Till en god arbetsmiljö på toaletten räknar Ewa Krynicka Storskog även pappershanddukar, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande. 

Dålig hygien påverkar både hälsa och trivsel

Underhållet av toalettutrymmen är väldigt viktigt, understryker Ewa Krynicka Storskog. Hur ofta de behöver städas beror till viss del på verksamhetens art. Här måste varje arbetsgivare göra en riskbedömning och skapa tydliga rutiner för städningen.

– Har någon allergier kan toaletterna behöva städas oftare, men det står inte i föreskrifterna exakt hur ofta.

Att toalettmiljön är ren och välkomnande är viktigt för hur bra människor presterar på jobbet, menar Ewa Krynicka Storskog.

– Oroar man sig inför sina toalettbesök kan det skapa stress och ta fokus från arbetet. Känner man att man inte kan gå så ofta som man behöver kanske man dricker för lite och då finns en risk att man även drabbas medicinskt. 

Kissa så ofta och länge du behöver

Kollega berättade nyligen om en Unionenmedlem som fick avdrag på sin lön för toalettbesök. Arbetsgivaren, en kaféägare i centrala Göteborg, ansåg att medarbetaren tillbringade för lång tid på toaletten.

Unionen har stämt arbetsgivaren, som även bedrev omfattande kameraövervakning av personalen.

– Alla medarbetare har rätt att gå på toaletten på betald arbetstid. Man går när man behöver, några regler om hur många eller långa besöken får vara finns inte, säger Ewa Krynicka Storskog.

En toalett per 15 anställda – och andra regler

En toalett på 15 arbetstagare är ett allmänt riktmärke. Den ska vara avskild från övrig verksamhet och inte ha direkt förbindelse med matutrymme, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs, pausutrymmen, och tvättutrymmen. Toaletten ska ha en låsbar dörr.

En tillgänglig toalett ska rymma en rullstol. Toaletten ska ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Larm och kontrastmarkeringar bör finnas. 

Om arbetsplatsen består av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Ingen ska behöva gå till en annan våning eller byggnad för ett toabesök. 

Alla medarbetare har rätt att på betald arbetstid gå på toaletten när de behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara. 

Utformningen av toaletter arbetsplats regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:12.

Källa: Arbetsmiljöverket